Sökning: "observationer av metoder för jämställdhet på förskolan"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden observationer av metoder för jämställdhet på förskolan.

  1. 1. ”Det är en svår balansgång, man vet inte hur man ska göra alla gånger” : En kvalitativ studie om pedagogers bemötande av flickor respektive pojkar i förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/Förskolepedagogisk didaktisk forskning; Högskolan i Jönköping/Förskolepedagogisk-didaktisk forskning

    Författare :Henrietta Malmros; [2018]
    Nyckelord :Förskola; Förskollärare; Genus; Genuspedagogik; Bemötande; 1-6år; Kommunikation; Jämställdhet; Kön; Postrukturellt perspektiv; Performativitet; Barnskötare;

    Sammanfattning : Enligt (Skolverket, 2016) har alla som verkar inom förskolan ett ansvar att motverka traditionella könsmönster och könsroller. Syftet med studien är att visa på hur pedagogers bemötande av flickor respektive pojkar kan se ut i förskolan. Därmed görs ett försök att bidra till ökad kunskap kring hur genus kan göras i förskolan. LÄS MER

  2. 2. Den manliga pedagogens roll i förskolan / The male educator´s role in pre-school

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Migena Huqi; Jörgen Karlsson; [2014]
    Nyckelord :Genus; Jämställdhet; Könsblindhet; Pedagog; Könsroll;

    Sammanfattning : Karlsson, Jörgen & Huqi, Migena (2013). Den manliga pedagogens roll i förskolan – en studie om manliga pedagoger i förskolan. Malmö: lärareutbildningen Malmö Högskolan.Det är för få män i förskolan, barnen behöver manliga förebilder. LÄS MER

  3. 3. Genus i förskolan : En studie om pedagogers förhållningsätt till genus i förskolan.

    M1-uppsats, Enheten för lärarutbildning

    Författare :Filip Andersson; Natali Bosevska; [2009]
    Nyckelord :genus; könsroll; könsmönster; jämställdhet; identitet.;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka hur pedagoger i förskolan förhåller sig tillgenusmedvetenhet och hur de arbetar för att främja jämställdhet. I vilkenomfattning arbetet med jämställdhet sker i förhållande till Lpfö 98 (Skolverket,1998) är också föremål för intresse i undersökningen. LÄS MER

  4. 4. Genus och jämställdhet i förskolan. En studie i pedagogers kunskap om genus och jämställdhet i praktiskt arbete

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Anna Ubysz; [2007]
    Nyckelord :förskolan; genus; genuspedagogik; jämställdhet; jämställdhetspedagogik; könsroller; mångfald;

    Sammanfattning : Syftet med arbetet har varit att undersöka om och hur pedagoger i förskolan följer Lpfö 98 i värdegrundsarbete kring jämställdhet och genus. Jag ville ta reda på om det fanns skillnader i pedagogers förhållningssätt gentemot flickor och pojkar, vilka pedagogiska metoder som används av förskollärare för att motverka traditionella könsmönster och könsroller. LÄS MER