Sökning: "operations management säkerhet"

Visar resultat 11 - 15 av 36 uppsatser innehållade orden operations management säkerhet.

  1. 11. Ensuring Safety and Security in the Era of Digital Water : A qualitative study on the implications following the digital transformation of the Swedish water industry

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :SARAH BJÄRKBY; FRIDA VÄRNLUND; [2021]
    Nyckelord :Digital transformation; Water 4.0; Water utilities; Swedish water industry; Critical infrastructure; Safety and security; Resilience; High reliability organizations; Digitalisering; Vattensystem; Water 4.0; VA-bolag; Svenska vattenindustrin; Kritisk infrastruktur; Säkerhet; Resiliens; High reliability organizations;

    Sammanfattning : As water systems are critical infrastructures, their continuous service is essential for maintaining vital functions of society. During the past decades, a number of severe global challenges have put increasing pressure on the water systems, threatening the quality and availability of water. LÄS MER

  2. 12. ManagementPractical Aspects of Aqua Ammonia as Secondary Refrigerant in Ice Rinks

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Jacqueline Pierri; [2021]
    Nyckelord :Ice rink; secondary refrigerant; refrigeration; refrigerant management; secondary fluid; natural refrigerant; aqua ammonia;

    Sammanfattning : The transition from fluorinated gases to natural refrigerants could be key to reducing the impacts of climate change. Ice rinks are energy-intensive buildings, with large heating and cooling demands. The pumping power required to move the secondary refrigerant typically accounts for a sizable amount of the energy use of the refrigeration system. LÄS MER

  3. 13. Nyckeltal inom hållbarhet : Fallstudie om nyckeltal inom ekonomisk, ekologisk och social hållbarhet som kan appliceras inom materialhanteringsprocessen med avseende på truckverksamheten.

    Kandidat-uppsats, KTH/Hållbar produktionsutveckling (ML)

    Författare :Helen Eshete; Sohel Abdu; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Detta kandidatarbete har genomförts som en del av ett forskningsprojekt på KTH. Utvecklingen mot industri 4.0 kommer medföra nya metoder och verktyg för att optimera verksamheter. Hållbarhet är viktigt koncept idag och kan delas in i tre aspekter; ekonomisk, ekologisk och social hållbarhet. LÄS MER

  4. 14. Safety-Oriented Task Offloading for Human-Robot Collaboration : A Learning-Based Approach

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Franco Ruggeri; [2021]
    Nyckelord :Human-Robot Collaboration; Multi-access Edge Computing; Task Offloading; Artificial Intelligence; Reinforcement Learning; Människa-robotkollaboration; Multi-access Edge Computing; Uppgiftsavlastning; Artificiell intelligens; Reinforcement Learning;

    Sammanfattning : In Human-Robot Collaboration scenarios, safety must be ensured by a risk management process that requires the execution of computationally expensive perception models (e.g., based on computer vision) in real-time. However, robots usually have constrained hardware resources that hinder timely responses, resulting in unsafe operations. LÄS MER

  5. 15. Hur företag arbetar med kundlojalitet under en kris : En studie om svensk dagligvaruhandel under Covid-19-pandemin

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

    Författare :Suzanna Karlsson; Julia Gustafsson; [2021]
    Nyckelord :crisis; Covid-19; pandemic; customer loyalty; grocery store; retail; kris; Covid-19; pandemi; kundlojalitet; dagligvaruhandel; detaljhandel;

    Sammanfattning : Bakgrund: Covid-19-pandemin är en kris som orsakat snabba utmaningar och åtgärder för både företag och konsumenter och det är även en kris som kan komma att bli en av de mest utdragna kriser som upplevts under modern tid. Restriktionerna som uppstått för att minska smittspridningen kan påverka konsumenters nuvarande samt efterföljande beteende och vanor vilket gör att företag behöver upprätthålla relationer med sina kunder för att uppnå fortsatt kundlojalitet även efter krisen. LÄS MER