Sökning: "pedagogers åsikter"
Visar resultat 1 - 5 av 179 uppsatser innehållade orden pedagogers åsikter.
1. ”Men det handlar nog mycket om hur vi bjuder in” : En kvalitativ studie om hur pedagoger skapar förutsättningar för vårdnadshavares inflytande via den dagliga kommunikationen i förskolans utbildning.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Studiens syfte är att bidra med kunskap om hur vårdnadshavare ges möjlighet till inflytande i förskolans utbildning. Föreliggande studie ämnar undersöka hur pedagoger i samverkan med vårdnadshavare via den dagliga kommunikationen skapar förutsättningar för detta. LÄS MER
2. Pedagogers attityder till Alternativ kompletterande kommunikation i förskolans verksamhet.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med studien var att genom en enkätundersökning se pedagogers attityder kring nyttjandet av olika kommunikationsverktyg. Det empiriska materialet, vilket innefattade svar från 46 pedagoger inom förskolans verksamt, analyserades med hjälp av en tematisk analysmetod och har sedan bearbetats utifrån dilemmaperspektivet och det sociokulturella perspektivet. LÄS MER
3. Screening av Läsförmåga i årskurs 1: nationellt bedömningsstöd + kompletterande tester = sant?
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudierSammanfattning : Sedan 2016 utförs ett nationellt bedömningsstöd i svenska grundskola årskurs 1-3. Bedömningsstödet är utformat för att ge en samlad bild över elevernas kunskapsutveckling i de tidiga skolåren och genomförs i början och slutet av årskurs 1. LÄS MER
4. Äventyrspedagogikens förmåga till lärande genom fantasi och sammanhållning : En kvalitativ studie om pedagogers tankar kring verktyget Äventyrspedagogik, dess möjligheter och brister
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Studien grundar sig i ämnet äventyrspedagogik med fokus på pedagogernas åsikter och tankar. Syftet med studien var att förstå hur pedagoger använder äventyrspedagogik för att skapa förståelse och säkerställa lärandet. Det är en kvalitativ studie som använt semistrukturella intervjuer där en tematisk analys har gjorts. LÄS MER
5. Ideologiska dilemman och läraridentitet i Montessoripedagogers berättelser om Maria Montessoris designade språkmaterial
Master-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Aktuell forskning belyser betydelsen av sensoriska upplevelser och rörelse i inlärningsprocessen. Sensoriska upplevelser påverkar hjärnans aktiveringsmönster på ett positivt sätt, vilket leder till en mer effektiv inlärningsupplevelse. LÄS MER