Sökning: "komplexa kommunikationsbehov"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden komplexa kommunikationsbehov.

  1. 1. Pedagogers attityder till Alternativ kompletterande kommunikation i förskolans verksamhet.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Anna Eklund; Clara Sandberg; [2023]
    Nyckelord :AKK; TSS; kommunikationsverktyg; komplexa kommunikationsbehov; förskola; pedagogers åsikter;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att genom en enkätundersökning se pedagogers attityder kring nyttjandet av olika kommunikationsverktyg. Det empiriska materialet, vilket innefattade svar från 46 pedagoger inom förskolans verksamt, analyserades med hjälp av en tematisk analysmetod och har sedan bearbetats utifrån dilemmaperspektivet och det sociokulturella perspektivet. LÄS MER

  2. 2. ”Utan assistenterna har inte lärarna några vingar” : En intervjustudie om grundsärskolans elevassistenter - om uppdraget, yrkesrollen och arbetet som kommunikativ resurs

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Beatrice Larsson; [2022]
    Nyckelord :Paraeducator; special education; cooperation; intellectual disability; augmentative and alternative communication; Elevassistent; grundsärskola; samverkan; intellektuell funktionsnedsättning; alternativ och kompletterande kommunikation;

    Sammanfattning : I den här studien läggs fokus på elevassistentens roll och förutsättningar för arbete inom grundsärskolans inriktning ämnesområden och i mötet med elever som har komplexa kommunikationsbehov. Syftet är att belysa hur elevassistenter själva ser på sin yrkesroll och sitt uppdrag. LÄS MER

  3. 3. Rätt till literacy i grundsärskolan : ett systemteoretiskt perspektiv på några lärares syn på elevers och egna förutsättningar för literacypraktiker samt på betydelsen av literacy för delaktighet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Katica Stazic; Hanna Wellington; [2022]
    Nyckelord :delaktighet; intellektuell funktionsnedsättning; komplexa kommunikationsbehov; literacy; systemteori; särskolan;

    Sammanfattning : Alla elever har rätt till literacy och lärare i särskolan förväntas erbjuda literacypraktiker med utgångspunkt i styrdokument och forskning samtidigt som elever med komplexa kommunikationsbehov inte omfattas av befintligt stödmaterial gällande literacy. Syftet med studien är att utifrån ett systemteoretiskt perspektiv få kunskap om och förståelse för några lärares syn på elevers och egna förutsättningar för literacypraktiker i grundsärskolans inriktning ämnesområden och deras syn på betydelsen av literacy för elevernas delaktighet. LÄS MER

  4. 4. Komplexa kommunikationsbehov : En litteraturstudie om erfarenheter av kommunikation mellan sjukvårdspersonal och patienter med kommunikationsnedsättningar

    Kandidat-uppsats, Institutionen för vårdvetenskap

    Författare :Liv Fossbo; Erik Linck; [2012]
    Nyckelord :Communication; experiences; communication impairment; health care personal; relationship; Kommunikation; erfarenhet; kommunikationsnedsättning; sjukvårdspersonal; vårdrelation;

    Sammanfattning : Bakgrund: Människor med funktionsnedsättning rapporterar i högre grad missnöje med omvårdnad och sjukvårdspersonalens förståelse för deras funktionsnedsättning. Många funktionsnedsättningar medför också kommunikationsnedsättningar vilket bidrar till svårigheter i vårdsammanhang. LÄS MER

  5. 5. The use of the PhonicStick in group training : Can South African children age 5-6 improve their phonological awareness by using the PhonicStick?

    Magister-uppsats, Logopedi

    Författare :Caroline Andersz; Anna-Maria Hansson; [2010]
    Nyckelord :Phonological awareness; literacy acquisition; the PhonicStick; complex communication needs CCN ; Fonologisk medvetenhet; läs- och skrivinlärning; the PhonicStick; komplexa kommunikationsbehov;

    Sammanfattning : Phonological awareness is the ability to recognize, reflect on and manipulate sound structures of a language. This ability has been shown to be crucial when acquiring literacy. LÄS MER