Sökning: "pedagogik kulturarv"

Visar resultat 1 - 5 av 24 uppsatser innehållade orden pedagogik kulturarv.

  1. 1. Vad kan vi lära oss ute idag? : En kvalitativ studie om de yngsta barnens utevistelse ur ett didaktiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Camilla Aronsson; Pia Becker Larsen; [2024]
    Nyckelord :förhållningssätt; poststrukturellt perspektiv; didaktik; utevistelse; förskolans yngsta barn;

    Sammanfattning : I de nordiska länderna talas det varmt om utevistelse, friluftsliv och naturmiljöer. Detta är ett kulturarv som även speglas i förskolans dagliga verksamhet. Utevistelse sker en till två gånger om dagen och prioriteras året runt. LÄS MER

  2. 2. En unik kulturmiljö : En studie i Bernadottebibliotekets funktion som kulturarvsbevarande institution, forskningsbibliotek och museum

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Andreas Eckerström; [2023]
    Nyckelord :Bernadottebiblioteket; kulturarv; forskningsbibliotek; biblioteksmuseum; kungliga samlingar; unik;

    Sammanfattning : The main scope behind this thesis is to examine the Bernadotte library at the Royal Castle in Stockholm, in its function as an institution of the cultural heritage, research library and museum. This unique combination constitutes an interesting object of research. It is a field that needs to be examined. LÄS MER

  3. 3. ”Väldigt likt fritids skulle jag vilja säga faktiskt” : En intervjustudie om församlings- och fritidspedagogers syn på Svenska kyrkans roll i fritidshem och en gemensam pedagogik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Sofia Carlsson; Andrea Boktor; [2021]
    Nyckelord :Fritidshem; Svenska kyrkan; samverkan; värdegrund; kulturarv; pedagogik; läroplansteori; governmentality;

    Sammanfattning : I denna studie intervjuas fritidspedagoger och församlingspedagoger för att undersöka deras syn på och arbete med frågor kopplade till kristendom, samt hur de ser på en samverkan mellan fritidshem och Svenska kyrkan. Resultatet visar på att både fritidspedagoger och församlingspedagoger arbetar med att komplettera skolan genom praktisk undervisning. LÄS MER

  4. 4. Digitalisering av grammofonskivor : En analys och jämförelse av arbetet vid Kungliga biblioteket och Sveriges Radios Grammofonarkiv

    Master-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Henrik Holmström; [2019]
    Nyckelord :Digitalisering; kulturarv; grammofonskivor; fonogram; Kungliga biblioteket; Sveriges Radio; grammofonarkivet; Svensk mediedatabas.;

    Sammanfattning : This master thesis is an attempt to analyze and compare the work being done to digitize the phonograph record collections of The National Library of Sweden (KB) and the Record archive of the Swedish Radio. Through interviews, official documents and newspaper articles the methods of digitization and the reasoning behind these methods are explored in order to answer the questions of what the purpose and goals of the digitization efforts are, what similarities and differences can be found in the digitization methods of the two archives, how these differences can be explained and how the digital files function as a representation of the analog object. LÄS MER

  5. 5. Förskolan i den rasifierade staden

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Lars Schöpf; [2017-12-07]
    Nyckelord :Förskola; mångfald; ”vithet”; ras ; Klass; högresursområde;

    Sammanfattning : I förskolan läroplan Lpfö 98 (2016) beskrivs riktlinjerna för arbetet med mångfald; I förskolans uppdrag ingår att såväl utveckla barns förmågor och barns eget kulturskapande som att överföra ett kulturarv – värden, traditioner och historia, språk och kunskaper – från en generation till nästa. Det svenska samhällets internationalisering ställer höga krav på människors förmåga att leva med och förstå de värden som ligger i en kulturell mångfald. LÄS MER