Sökning: "pedagogik motivation samtal"

Visar resultat 16 - 20 av 43 uppsatser innehållade orden pedagogik motivation samtal.

  1. 16. LÄRARSKAP OCH LEDARSKAP Fysiklärares beskrivningar av sina val vid undervisningsplanering

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Annika Perlander; [2017-11-03]
    Nyckelord :Pedagogiskt ledarskap; Lärarskap; Kunskapsbas; Ämneskunskap; Didaktisk innehållskunskap; Läroplanskunskap; Kollegiala samtal; Erfarenhet; undervisningsplanering;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att belysa fysiklärares undervisning. Det som ska undersökas är lärarnas uppfattning av hur ämnet fysik omsätts i undervisningspraktik och vad som påverkar de val de gör i sin planering. LÄS MER

  2. 17. ”Jag hade tagit av mig kepsen om hon sagt till mig trevligt". Etnografisk studie av lärares samspel med elever som anses ha problemskapande beteende

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Kristin Bergström; [2015-04-28]
    Nyckelord :Problemskapande beteende; samspelsstrategi; relation; motivation; en skola för alla;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens syfte är att undersöka hur pedagoger beskriver samt samspelar med elever som anses ha ett problemskapande beteende i skolan. För att genomföra detta har jag använt mig av följande frågeställningar; • Hur samspelar pedagogerna med elever som anses ha ett problemskapande beteende i skolan? • Har pedagogerna samspelsstrategier som verkar mer positiva respektive negativa för dessa elever? I sådana fall på vilket sätt? • Hur beskriver pedagoger elever som de anser ha problemskapande beteende i skolan? Teori: Studien utgår ifrån ett sociokulturellt perspektiv, vilket är ett synsätt på lärande där alla människor anses lära sig hela tiden, i alla sociala sammanhang, livet ut. LÄS MER

  3. 18. Motivera mera! : En studie om hur lärare motiverar elever i svenskundervisningen.

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Maria Lindén; [2015]
    Nyckelord :motivation; motivationsarbete; svenskundervisning;

    Sammanfattning : Inledning Lärare bör bedriva motivationsarbete i svenskundervisningen som ökar elevernas förväntningar på att bemästra uppgifter. Motivationsarbetet bör också stärka elevernas inre läs- och skrivmotivation med självutveckling och kompetensökning som överordnade mål för läsning och skrivning. LÄS MER

  4. 19. Elevers skolfrånvaro : Skolans preventionsarbete och yrkesgruppers skilda uppfattningar

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Annie Steen; Rebecka Holgersson; [2014]
    Nyckelord :skolfrånvaro; ungdomar; prevention; motivation; förtroende; relation;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka och jämföra två mindre skolor i södra Sverige i deras preventiva arbete inom skolfrånvaro. Frågan ställdes om de olika professionernas uppfattningar skiljer sig från varandra och i så fall på vilket sätt skolornas och deras preventiva arbete mot skolfrånvaro skiljer sig åt. LÄS MER

  5. 20. "Jag kan, eller?!" : Om respons/återkoppling och dess betydelse

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Ulrika Elisabet Kindblom; [2014]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Alla elever bör få samma chans att lyckas i skolan, det är viktigt att skapa positiva förväntningar i syfte att skapa motivation hos våra elever. Positiva förväntingar på livet, sig själv och dem man möter är en förutsättning för att utvecklas och må väl som människa. LÄS MER