Sökning: "pedagogik motivation samtal"

Visar resultat 6 - 10 av 43 uppsatser innehållade orden pedagogik motivation samtal.

  1. 6. Att arbeta med vuxnas studiemotivation : En kvalitativ studie om lärares erfarenheter av och arbete med motiverande samtal och deras uppfattningar av samtalsmetoden MI – Motivational Interviewing

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Svetlana Al-Omar; [2022]
    Nyckelord :motivation; motiverande samtal MI; vuxenutbildning; extra anpassningar; relationellt perspektiv; salutogent perspektiv.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur Komvuxlärare beskriver att de arbetar med motiverande samtal samt deras syn på metoden som en extra anpassning för elever i behov avstöd i vuxenutbildning. För att få svar på mina frågor har jag först studerat tidigare studier som belyser olika typer av forskning kring faktorer som påverkar vuxnas studiemotivation samt implementering av metoden motiverande samtal MI i vuxenpedagogiska verksamheter. LÄS MER

  2. 7. ”EFTER SPRÅKCAFÉ HAR JAG DEN KÄNSLAN… ATT JAG KAN PRATA.”

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Frida Sundgren; [2021-08-04]
    Nyckelord :aktionsforskning; Sfi; kommunikativ språkundervisning; muntlig språkförmåga; andraspråksutveckling;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att utveckla kunskap om hur en specifik aktion och undervisningsform, kallad Språkcafé, fungerar som en praktik för att utveckla Sfi-elevers muntliga kommunikativa språkförmåga. Aktionen Språkcafé genomförs för att skapa en arena för samtal där elever med olika förutsättningar, mål och bakgrunder möts för att diskutera olika ämnen. LÄS MER

  3. 8. Primärvårdssjuksköterskans arbete med livsstilsförändringar för patienter som lider av övervikt eller fetma

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Linnéa Fürst; Vanessa Gustafsson; [2021]
    Nyckelord :fetma; övervikt; prevention; sjuksköterska; primärvård; pedagogik; motiverande samtal.;

    Sammanfattning : Övervikt och fetma är ett av vår tids största folkhälsoproblem med en världsomfattande spridning. År 2018 beräknas 50 % av den svenska befolkningen lida av dessa metabola åkommor, men trots denna höga siffra finns fortfarande mycket stigmatisering och okunskap inom området. LÄS MER

  4. 9. Motiverande samtal (MI) för ökad motivation i skolan En kvalitativ intervjustudie om hur elevhälsans professioner beskriver och upplever MI som stöd för motivation, lärande och hälsa i skolan

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Madelaine Andréasson; Lisa Vargstam; [2020-06-23]
    Nyckelord :motivation; lärande; hälsa; motiverande samtal MI ; elevhälsa;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka upplevelsen av metoden MI (motivational interviewing) bland en mindre grupp professioner inom elevhälsan som valt att använda metoden i sitt arbete med elever i behov av särskilt stöd. Därtill hur professionerna upplever att MI kan stödja elevens motivation, lärande och hälsa samt upplevelsen av MI som metod i skolan. LÄS MER

  5. 10. Motivationsarbete med elever med ADHD : En kvalitativ studie om hur specialpedagoger och kuratorer arbetar för att öka motivationen hos elever med ADHD.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Sanja Hadzic; [2020]
    Nyckelord :ADHD; Elever; Gymnasiet; Motivation; Motivationsarbete; Specialpedagoger; Kuratorer;

    Sammanfattning : Abstrakt Motivation är det centrala i allt pedagogiskt arbete och har enligt Jenner (2004) en särskild plats när det gäller elever med svårigheter. Syftet med föreliggande studie har varit att ta reda på hur specialpedagoger och kuratorer arbetar för att öka motivationen hos elever med adhd på gymnasiet för att på så sätt öka kunskapen och möjliggöra rätt stöd för elever med adhd. LÄS MER