Sökning: "pedagogisk grundsyn högskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden pedagogisk grundsyn högskolan.

  1. 1. Hur lärares pedagogiska grundsyn påverkar deras didaktiska val i läs- och skrivundervisningen : En kvalitativ studie baserad på semistrukturerade intervjuer i årskurs 1–3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Isabelle Wanzelius; Stephanie Johansson Bichara; [2021]
    Nyckelord :Läs- och skrivlärande; skrivutveckling; medvetenhet; didaktiska val; pedagogisk grundsyn; stöttning; sociokulturell lärandeteori;

    Sammanfattning : Sammandrag Studien undersöker hur yrkesverksamma lärare i årskurs 1–3 arbetar med det tidiga läs- och skrivlärandet och skrivutvecklingen i undervisningen utifrån tre olika pedagogiska synsätt, samt sex olika skrivdiskurser. Studien avser även att undersöka om de lärare som deltagit utgår från någon specifik beprövad metod och om detta blir ett medvetet didaktisk val i planeringen. LÄS MER

  2. 2. Datorn som redskap vid läs- och skrivundervisning : En intervjustudie ur lärares perspektiv

    M1-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Janet Dahlgren; Emma Sjöstedt Ivarsson; [2012]
    Nyckelord :Dator; pedagogisk grundsyn; läs- och skrivundervisning; samspel; lärares förhållningssätt; Arne Trageton;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att genom en kvalitativ intervjustudie undersöka lärares uppfattning kring datorn som redskap vid läs- och skrivundervisning. Det empiriska underlaget utgörs av intervjusvar av sex verksamma lärare med inriktning mot grundskolan. LÄS MER

  3. 3. Wiki på skolbibliotek : En fallstudie om användningen av wiki som stöd i informationssökningsundervisningen

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen Biblioteks- och informationsvetenskap / Bibliotekshögskolan

    Författare :Kristian Larsson; Anna Norda; [2009]
    Nyckelord :wiki; IKT; informationssökningsundervisning; informationskompetens; pedagogik; pedagogisk grundsyn; e-moderation; onlinemiljö;

    Sammanfattning : The purpose of this Master’s Thesis is to examine and describe how a wiki can be used in the information seeking education. We believe that the preconditions for education and learning are changing; technology and Internet has introduced new tools for the learning situation. LÄS MER

  4. 4. Pedagogik och didaktik i skolbiblioteket? En studie av undervisning i informationssökning i grundskolans år 7-9 gällande innehåll, mål och metoder.

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen Biblioteks- och informationsvetenskap / Bibliotekshögskolan

    Författare :Lina Holmér; Kerstin Ingvarsson; [2007]
    Nyckelord :informationskompetens; informationssökning; biblioteksdidaktik; pedagogisk grundsyn; skolbibliotekarie; informationsfärdighet; undervisning; bibliotekspedagogik;

    Sammanfattning : The purpose of this Master’s thesis studies is to examine how information seeking is taught from a pedagogical and didactic perspective. The questions at issue are:• What is the content in information seeking education?• What aims are focused in information seeking education?• What methods are used in information seeking education? The methods being used are empirical studies and studies of literature, within the subject area. LÄS MER

  5. 5. Referenssituationen på högskolebiblioteket : en arena för lärande?

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen Biblioteks- och informationsvetenskap / Bibliotekshögskolan

    Författare :Ida Henriksson; Mattias Rieloff; [2006]
    Nyckelord :referenssituationen; pedagogisk grundsyn; informationskompetens; bibliotekariens roller; referensarbete; högskolebibliotek; bibliotekspedagogik; pedagogiskt ramverk;

    Sammanfattning : The purpose of this master thesis is to investigate how librarians working in academic libraries are experiencing the reference situation from a pedagogical point of view, by applying a theoretical framework consisting of learning strategies and their different characteristics, to qualitative interviews. Other goals are to elucidate the fact that learning takes place every day at libraries during the reference situation and that this work must be seen as “one of the most important activities that takes place at the library”, using the words from one of the interviewed librarians, but also to make place for more discussions regarding pedagogic and library work. LÄS MER