Avancerad sökning

Visar resultat 16 - 20 av 42 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 16. Rekommendationer från medicinska experter till lärare i samband med utredning av elever

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Hanna Andersen; Annika Hysing; [2019]
    Nyckelord :inkludering; lärmiljö; experter; rekommendationer;

    Sammanfattning : En skolgång med bra kvalitet, oavsett om du har en diagnos som påverkar skolgången eller inte, är en viktig skyddsfaktor i livet. Elevernas olika förutsättningar påverkar arbetet i skolan och en diagnos från en medicinsk expert har ofta en större tyngd i samhället (och skolan) än en pedagogisk. LÄS MER

  2. 17. "Han får stora kraftfulla utbrott" -En innehållsanalys av pedagogisk bedömning i grundskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jessica Bjurling; Petra Lilienström; [2019]
    Nyckelord :pedagogisk bedömning; pedagogisk utredning; innehållsanalys; skoldokument; värderande ord;

    Sammanfattning : Upprinnelsen till studien var en önskan och intention att belysa och öka förståelsen för ett av grundskolans ofta använda dokument, pedagogisk bedömning. Vår förhoppning är att studien ska kunna fungera som ett diskussionsunderlag i grundskolan. LÄS MER

  3. 18. Elevbeskrivningar i pedagogiska utredningar : Att göra en synvända!

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Elin Dahné-Branting; Anette Olsson; [2018]
    Nyckelord :Pedagogical investigation; pedagogical mapping; perspectives on special education; inclusion; pupils differences; Pedagogisk utredning; pedagogisk kartläggning; specialpedagogiska perspektiv; inkludering; elevers olikheter;

    Sammanfattning : Enligt svensk skolas styrdokument ska pedagogiska utredningar syfta till att ge en helhetsbild av elevers skolsituation på skol-, grupp-och individnivå. Denna kvalitativa textstudie avser söka förståelse för hur elever beskrivs i pedagogiska utredningar med hjälp av systemteoretiska tankegångar och specialpedagogiska perspektiv. LÄS MER

  4. 19. Elever med problematisk frånvaro : - En innehållsanalys av pedagogiska utredningar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Annica Löf; [2018]
    Nyckelord :Elever med problematisk frånvaro; särskilt stöd; pedagogisk utredning; specialpedagogiska;

    Sammanfattning : Denna studie kretsar kring elever med problematisk frånvaro. Syftet med studien är att bidra med en ökad kunskap om elever med problematisk frånvaro genom att granska och analysera pedagogiska utredningar. Studiens empiri består av 12 pedagogiska utredningar gjorda på elever med problematisk frånvaro i grundskolan. LÄS MER

  5. 20. Pedagogiska utredningar i grundskolan och grundsärskolan : Ett verktyg för skolans kompensatoriska uppdrag?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Mona Englund; Mari Liljemark; [2018]
    Nyckelord :mapping; participation; integrated pupils; special support; equivalence; kartläggning; delaktighet; integrerade elever; särskilt stöd; likvärdighet;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att beskriva och analysera lärares och speciallärares erfarenheter av och uppfattningar om att arbeta med pedagogisk utredning i grundskolan samt grundsärskolan utifrån följande forskningsfrågor: Vilka erfarenheter har lärare av att genomföra pedagogiska utredningar enligt gällande riktlinjer för att utreda grundskolans samt grundsärskolans elevers behov av särskilt stöd? Vilka uppfattningar har lärare om den pedagogiska utredningens betydelse för att stödja elevers måluppfyllelse? Utifrån syfte och frågeställningar valdes en metodtriangulering där fem speciallärare intervjuades utifrån semistruktur, enkät skickades ut till alla lärare vid kommunens F-9 skolor därefter genomfördes en fokusgruppsintervju med fyra lärare för att få en fördjupad förståelse för studiens forskningsområde. Studiens teoretiska referensram utgår från begreppet likvärdighet. LÄS MER