Sökning: "performativa aktörer"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden performativa aktörer.

  1. 1. RPA, den nya medarbetaren : En studie om hur Robotic Process Automation påverkar rutiner för låneprocessen hos svenska storbanker

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Sara Elingfors; Ulrika Thorin; [2018]
    Nyckelord :Robotic Process Automation; bank; lån; rutiner; ostensiva aspekter och performativa aspekter;

    Sammanfattning : Studien undersöker hur implementeringen av Robotic Process Automation (RPA) påverkat de fyra storbankerna i Sverige: Handelsbanken, Nordea, SEB och Swedbank, rutiner på lånesidan. Lånesidan står för cirka 50 procent av storbankernas tillgångar på koncernnivå och utgör därmed en betydande del av deras verksamhet. LÄS MER

  2. 2. Barns samtillblivesler i intra-aktioner med digitala resurser

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Linda Fredriksson; Hanna Persson; [2017]
    Nyckelord :Digitalisering; digital kompetens; förskola; materialiteter; pedagogik; posthumanism;

    Sammanfattning : Vi är mitt uppe i en utveckling som går från att vara ett industrisamhälle till att övergå till ett digitaliseringssamhälle där digitala resurser och digital kompetens blir allt viktigare. Denna utveckling påverkar också förskolans verksamhet vilket har lett till att Skolverket (2016a) kommit med förslag till en ny nationell IT-strategi, där digital kompetens står i fokus. LÄS MER

  3. 3. Materialens betydelse för barns matematiska kunskapskapande : En icke-antroprocentrisk studie

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Tunyong Khunakornwichaya; Panagiota Karypidou; [2016]
    Nyckelord :Agent; intra-aktion; immanens; rhizom; tillblivelse; matematik; material; förskoledidaktik;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur material i förskolan påverkar och medverkar med barnen och med deras matematiska kunskapsskapande. Den är en kvalitativ etnografisk inspirerad fältstudie som utgår från ett posthumanistiskt perspektiv och fokuserar på materialens betydelse för barns matematiska kunskapsskapande och läroprocesser. LÄS MER

  4. 4. Ickemänniskornas betydelse i barns fria lek i förskolan : Ett posthumanistiskt perspektiv på barns fria lek i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Jessica Ädelqvist; Nathalie Soendojo; [2015]
    Nyckelord :Ickemänniskor; posthumanism; performativa aktörer; förskola; subjektskapande; intra-aktivitet; översättningar; Actor network theory;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syftet med denna studie är att undersöka vilken betydelse ickemänniskor har i förskolans innemiljö under barns fria lek och vilken betydelse de har för barns subjektskapande. För att samla in vår empiri har vi använt oss av en kvalitativ ansats och genomfört en deltagande observation på en förskoleavdelning med hjälp av anteckningar. LÄS MER