Sökning: "planerad stöttning"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden planerad stöttning.

  1. 1. Möjligheter och utmaningar med att arbeta språk- och kunskapsutvecklande i hem- och konsumentunskap med elever som läser svenska som andraspråk.

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskap

    Författare :Cecilia Backman; [2023]
    Nyckelord :hem- och konsumentkunskap; svenska som andraspråk; stöttning; språk- och kunskapsutvecklande didaktik;

    Sammanfattning : Sammanfattning Bakgrund Elever som läser svenska som andraspråk behöver individanpassad, språk- och kunskapsutvecklande undervisning för att inte hamna efter i ämneskunskaperna. Stort fokus och stort egenansvar läggs på eleverna att lära sig svenska och mindre på att det ämnesspecifika språket ska utvecklas. LÄS MER

  2. 2. Empatisk förmåga i förskolan : En studie av fem förskollärares upplevelser av sitt arbete med att främja barns utveckling av empatisk förmåga

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Jessica Fröjd; [2023]
    Nyckelord :Empatisk förmåga; sociala färdigheter kompetenser; förskola; barn; omtanke; medkänsla;

    Sammanfattning : I förskolans läroplan står det under kapitlet Förståelse och medmänsklighet, att utbildningen ska ge barnen möjlighet att utveckla empati och omtanke. Tidigare forskning visar att barn som har bristande färdigheter i empatisk förmåga finner högre risk att hamna i utanförskap i barngruppen. LÄS MER

  3. 3. ” Vi har nu mer tid för sva.” : Lärares resonemang kring de förändringar som iscensättningen av Lgr22 har inneburit för dem, i såväl organisation som i undervisning.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Ida Lundmark; [2023]
    Nyckelord :Svenska som andraspråk; Lgr 22; Förändringsarbete; Transspråkande pedagogik; Stöttning; Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt SKUA ;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka hur lärare i ämnet svenska som andraspråk på mellanstadiet resonerar kring de förändringar som iscensättningen av den nya läroplanen, Lgr22, har inneburit för dem i såväl organisation som i undervisning. Syftet innefattade även hur lärarna resonerade kring stöttning av elevernas språkliga resurser. LÄS MER

  4. 4. Planerade stöttningsstrategier i modersmålsundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Afak Mohammed; [2022]
    Nyckelord :Modersmålsundervisning; språknivåer; språkutveckling och planerad stöttning.;

    Sammanfattning : Modersmålsundervisningen i svenska skolor präglas av elever från olika årskurser och med vari-erande erfarenheter i modersmålet. Detta ställer krav på modersmålslärare att kunna hantera olika språknivåer som framträder i ett klassrum där elever med olika erfarenheter undervisas. LÄS MER

  5. 5. Bildkonst i förskolan : Barns möte med bildkonst under en planerad aktivitet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Madelene Johansson; Sofia Ekdahl; [2022]
    Nyckelord :bildkonst; förskola; visual art; preschool;

    Sammanfattning : SAMMANFATTNING I vår studie undersökte vi i vilka situationer pedagogens roll är viktig under en planerad aktivitet samt vad barnen fokuserar på när de betraktar bildkonsten. Idag lever vi i ett samhälle där bilder är en stor del av vår vardag. LÄS MER