Sökning: "populärkultur i förskolan"

Visar resultat 16 - 20 av 57 uppsatser innehållade orden populärkultur i förskolan.

  1. 16. "Vi är skyldiga att vara intresserade av barnen" : En kvalitativ studie om förskollärares användning av populärkultur i förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Enya Schelin; Ulrika Kronberg; [2018]
    Nyckelord :Förskola; populärkultur; förskollärare; fokusgrupper; delaktighet; fenomenologi;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare beskriver att de använder sig av populärkultur i förskolan och hur de förhåller sig till den. Studiens frågeställningar berör förskollärarnas förhållningssätt och arbetssätt med populärkultur i arbete med barnen. LÄS MER

  2. 17. Förskolans fiktiva förebilder : En studie angående fiktiva karaktärers roll i förskoleverksamheten

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Owe Wennberg; André Ahlqvist; [2017]
    Nyckelord :Pedagoger; Superhjältar; Fiktiva karaktärer; Massmedia;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att granska fiktiva karaktärers roll som förebilder för barn i förskoleåldern. Studien har utförts genom att intervjua aktiva förskollärare ute på ett antal olika förskolor. LÄS MER

  3. 18. "Är man så gammal är man en Zombie"

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Henrik Nordström; Ola Larsson; [2017]
    Nyckelord :Lek; Populärkultur; Sociokulturell teori; Fantasi;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att jämföra hur populärkulturen kommer till uttryck i barns lek samt få en insyn i hur pedagoger reflekterar kring populärkulturen i Reggio Emilia respektive Waldorfförskolor. Vi har sedan brutit ner syftet i två frågeställningar: Hur kommer barns intresse för populärkultur till uttryck i leken på förskolan? Hur ser pedagoger inom förskolan på populärkultur? Vår teoretiska ansats bygger på Säljös sociokulturella teori och Vygotskijs fantasiteori. LÄS MER

  4. 19. Alfons Åberg eller inte? - En studie av populärkultur i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Therése Karlsson; Camilla Hansson; [2017]
    Nyckelord :förskola; kommunikation kring populärkultur; förskollärare; populärkultur; utveckling och lärande;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats var att undersöka hur kommunikationen kring populärkultur såg ut bland förskollärare i förskoleverksamhet. För att uppnå syftet har frågeställningar formulerats som undersöker vilken populärkultur som förekommer i förskolan, hur förskollärarna arbetar med den samt vilka gränser som sätts. LÄS MER

  5. 20. "Sådant får ni leka med hemma. Hade vi velat ha sådana leksaker här på förskolan så skulle vi köpt in det hit!"

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Annie Johansson; Sofie Jansson; [2017]
    Nyckelord :Barns populärkultur; samlärande; gemensam lärplattform; artefakt; mediering; kontext; mikroetnografisk studie; sociokulturellt perspektiv; deltagande observation;

    Sammanfattning : Med avstamp i vårt problemområde är vårt syfte att undersöka vilken populärkultur som barn använder sig av samt hur de använder sig av den. Utifrån detta undersöker vi även hur pedagogerna bemöter den populärkultur som barnen använder sig av i förskolan. LÄS MER