Sökning: "populärkultur i förskolan"

Visar resultat 21 - 25 av 57 uppsatser innehållade orden populärkultur i förskolan.

  1. 21. De bilder barn möter i populärkultur : En kvalitativ studie om genus och populärkultur i förskolans verksamhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Emma Ericson; Disa Filmberg; [2017]
    Nyckelord :Genus; populärkultur; jämställdhet; visuell kultur och normer;

    Sammanfattning : Detta arbete syftar på att bidra med kunskap om de genusbilder barn möter genom populärkultur ochförskollärares synsätt på genus genom populärkultur i förskolan. För att kunna besvara arbetets frågeställningar har två kvalitativa intervjuer gjorts med två förskollärare samt en bildanalys av en populär barnbok. LÄS MER

  2. 22. "Det är ju inte på riktigt" Kommunikationens betydelse för våldslekens varande i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Karin Persson; Victoria Nilsson; [2017]
    Nyckelord :lekram; leksignal; metakommunikation; nyttig lek; populärkultur; the play face; våldslek;

    Sammanfattning : I denna studie är syftet att undersöka våldsleken i förskolan ur ett barnperspektiv, med hjälp av kommunikationsteoretiska begrepp. Metakommunikation ses som ett paraplybegrepp för andra begrepp som förekommer i studien, såsom leksignal, lekram, nyttig lek och the play face. LÄS MER

  3. 23. För vilt : En studie av förskollärares uppfattningar av den vilda leken

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Ellenore Vingmyr; [2017]
    Nyckelord :Vild lek; bråklek; förskollärare; uppfattningar; attityder;

    Sammanfattning : Detta arbete belyser förskollärares perspektiv på vild lek i förskolans miljö med barn mellan tre till fem år. Arbetet genomfördes genom intervjuer och synliggör fem verksamma förskollärares attityder, uppfattningar och erfarenheter kring den vilda leken. Även förskollärarnas metoder för bemötande av vild lek diskuteras. LÄS MER

  4. 24. Det magiska spänningsfältet : en vetenskaplig essä om leksakers makt och dragningskraft i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Anna Marell; Madelene Holmgren; [2017]
    Nyckelord :toys; power; popular culture; preschool; attraction; leksaker; makt; populärkultur; förskola; dragningskraft;

    Sammanfattning : Syftet med denna vetenskapliga essä är att belysa och problematisera populärkulturens roll i förskolan och dess inverkan på barn, pedagoger och förskolans verksamhet. Vår essä tar sin utgång ur två olika dilemman där frågan kring barns egna leksaker i förskolan problematiseras. LÄS MER

  5. 25. Barnen ritade Pokémon och gjorde Olof i snön : En studie om populärkulturens roll i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Paula Krantz; Hanna Lindgren; [2017]
    Nyckelord :populärkultur; barns intresse; sociokulturellt perspektiv; förskoledidaktik;

    Sammanfattning : Syftet med vår forskningsstudie har varit att undersöka pedagogers uppfattningar kring populärkulturens roll i förskolan. Det sociokulturella perspektivet ansåg vi skulle hjälpa oss att på ett bra sätt belysa detta ämne. LÄS MER