Sökning: "problemlösning visuellt stöd"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden problemlösning visuellt stöd.

  1. 1. En tillgänglighetsanpassad problemlösning i matematik : En systematisk litteraturstudie som undersöker huruvida matematisk problemlösning kan tillgänglighetsanpassas utifrån exekutiva funktioner.

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Emma Hogenfält; [2023]
    Nyckelord :Matematisk problemlösning; exekutiva funktioner; adhd; arbetsminne; inkludering; tydliggörande pedagogik.;

    Sammanfattning : Arbetsområdet för denna systematiska litteraturstudie valdes utifrån observationer attdet råder meningsskillnad inom forskning för adhd och huruvida diagnosen påverkarelevers skolframgång. Forskning har börjat undersöka om och i sådant fall hurexekutiva funktioner korrelerar med adhd, men i mindre utsträckning vad det kanbetyda för skolpraktiken. LÄS MER

  2. 2. Visuellt stöd för elever i matematiksvårigheter inom området problemlösning med bråk

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Simon Svensson; [2023]
    Nyckelord :Matematiksvårigheter; Problemlösning med bråk; Visuellt stöd;

    Sammanfattning : Undervisningen i skolan ska ge alla elever lika möjligheter att nå kunskapsmålen. Detta innebäratt för de elever som befinner sig i någon form av matematiksvårighet, kommer de att vara ibehov av extra anpassningar för att kunna följa med i undervisningen. LÄS MER

  3. 3. Hur kan elevers lärande vid problemlösning utvecklas med hjälp av kooperativt lärande?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Liban Mohamed Abdi; Merlin Nuhanovic; [2022]
    Nyckelord :kooperativt lärande; problemlösning; mellanstadiet; strategier;

    Sammanfattning : Syftet med denna kunskapsöversikt var att undersöka huruvida kooperativt lärande i kombination med problemlösning gynnar elevers matematiklärande i mellanstadiet. Kvantitativ metod är det som använts i denna text för att besvara syftet samt frågeställningen. LÄS MER

  4. 4. Användning av visuellt stöd i matematikundervisningen i grundskolans tidigare år

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Maria Winkler; Rebecca Värn; [2021]
    Nyckelord :Elever i behov av särskilt stöd; grundskolans tidigare år; matematik; problemlösning; visuellt stöd;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur några lärare i grundskolans tidigare år använde sig av visuellt stöd vid problemlösningsuppgifter i matematikundervisningen för att främja lärande och kunskapsutveckling hos elever i behov av särskilt stöd. Med hjälp av tidigare forskning och definitioner av olika begrepp lades grunden för att genomföra studien. LÄS MER

  5. 5. En jämförelse av Singaporemodellen och en varierad matematikundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Halima Jusufovic; Syrina El-Madhoun; [2021]
    Nyckelord :Interaktion; matematikundervisning; problemlösning; Singaporemodellen; stöttning och utmaning; varierad undervisning; visuellt stöd.;

    Sammanfattning : I följande studie är syftet att jämföra två olika skolors arbetsmetoder inom matematikämnet samt deras fördelar, svårigheter och utmaningar. Frågeställningen som studien undersöker är: Vilka fördelar, svårigheter och utmaningar framkommer vid jämförelse mellan två olika skolors arbetsmetoder, Singaporemodellen och varierad matematikundervisning utifrån ett lärarperspektiv? För att besvara frågeställningen har en kvalitativ metod i form av semistrukturerade intervjuer valts med sex verksamma lärare i årskurs 4-6. LÄS MER