Sökning: "Problemlösning med bråk"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden Problemlösning med bråk.

  1. 1. Missuppfattande elever. Går det att undvika? : En studie av lärares upplevelser kring elevers missuppfattningar i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och ämnesdidaktik

    Författare :Karl Sjöö; [2023]
    Nyckelord :Concept image; conceptual thinking; high school mathematics teachers; mathematical misconceptions; survey.; Begreppsbild; enkätundersökning; konceptuellt tänkande; matematiklärare på gymnasienivå; matematiska missuppfattningar;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka lärarnas upplevelse av elevers missuppfattningar vid inlärning av bråk och sannolikhet samt om det är möjligt att minska missuppfattandet med hjälp av kategorisering av dessa. Genom att fråga matematiklärare om de upplever att eleverna de undervisar ofta har missuppfattningar och om samma missuppfattningar är återkommande, kan vi få en bild av vilka delar av de matematiska begreppen som kan uppfattas svåra av eleverna. LÄS MER

  2. 2. Visuellt stöd för elever i matematiksvårigheter inom området problemlösning med bråk

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Simon Svensson; [2023]
    Nyckelord :Matematiksvårigheter; Problemlösning med bråk; Visuellt stöd;

    Sammanfattning : Undervisningen i skolan ska ge alla elever lika möjligheter att nå kunskapsmålen. Detta innebäratt för de elever som befinner sig i någon form av matematiksvårighet, kommer de att vara ibehov av extra anpassningar för att kunna följa med i undervisningen. LÄS MER

  3. 3. Lässtrategier för textproblem inom bråk i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Nadia Amjadi; Sara Marknäs; [2022]
    Nyckelord :problemlösning i matematik; språk i matematik; stöttande frågor; scaffolding.;

    Sammanfattning : Detta arbete handlar om hur elever kan få språklig stöttning i matematik, mer specifikt vid problemlösning inom bråk i matematik. Syftet är att ta fram språklig stöttning vid problemlösning inom bråk i matematik. LÄS MER

  4. 4. Problemlösning i läromedel : En läromedelsgranskning av kritiska aspekter och variationsmönster i matematik för årskurs 5.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Anton Svensson; [2020]
    Nyckelord :Problemlösning; problemlösningsuppgift; kritiska aspekter; kritiska drag; variationsmönster; lärandeobjekt; läromedel; öppna problem; slutna problem; rika problem.;

    Sammanfattning : Denna studie är en läromedelsanalys som inriktar sig på två läromedel anpassade för årskurs fem och dess problemlösningsuppgifter. Läromedlen som undersöks i studien är Prima Formula matematik 5 och Mera Favorit matematik 5B. LÄS MER

  5. 5. Olika sätt att förstå matematik : Kartläggning av elevers strategival och matematikens begriplighet, hanterbarhet och meningsfullhet för elever i åk 6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Joanna Vikergård; Anna Wikström Berggren; [2019]
    Nyckelord :ekologisk systemteori; kartläggning; KASAM; matematik; strategier; speciallärare; specialpedagog;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka variationer kring hur elever förstår vissa matematiska begrepp och vilka strategier de använder för att lösa matematiska uppgifter samt hur de utvecklat denna praktik. Denna kunskap kan vara ett stöd för speciallärare/specialpedagoger i arbetet med att stötta både elever och lärare i den kunskapande processen, både i verksamheten samt vid kartläggning på individ- och gruppnivå. LÄS MER