Sökning: "procedurförmågan"

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade ordet procedurförmågan.

  1. 1. Läromedel att räkna med? : En studie om läromedel i matematik för årskurs 6

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Linn Gunnardo; Madeleine Edström Andersen; [2023]
    Nyckelord :läromedel; lärobok; matematik; matematiska förmågor; innehållsanalys; matematikundervisning; årskurs 6; MCRF; Lithner;

    Sammanfattning : Läraren lektionsplanering och undervisning i matematik utgår ofta från elevernas läroböcker. Det är därför av stor vikt att läroböckerna håller en hög kvalitet för att säkra en god och likvärdig utbildning. LÄS MER

  2. 2. Lärargjorda prov i matematik - Hur fördelningen av förmågorna ser ut i relation till de nationella proven

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Alice Arnberg; [2023]
    Nyckelord :Kunskapsmatrisen; matematiska förmågor; procedurförmåga; ämnesinnehåll; bedömningsunderlag;

    Sammanfattning : I matematikundervisning görs betygssättningen främst utifrån delprov skapade av lärarna själva och utifrån det Nationella provet. Det är viktigt att dessa bedömningssituationer ger information om elevens kunskap utifrån kursplanernas betygskriterier, vilka utgår från sex matematiska förmågor. LÄS MER

  3. 3. Elevers utmaningar vid problemlösning utifrån Polyas lösningsstrategier : En systematisk litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Strid Ellinor; [2023]
    Nyckelord :matematikdidaktik; problemlösning; Polya; utmaningar;

    Sammanfattning : Det finns ett stort behov i Sverige att satsa på matematik i skolan, det visar både PISA och TIMSS-undersökningar. Nationella proven visar även att många elever presterar sämre på uppgifter som bearbetar problemlösningsförmågan. LÄS MER

  4. 4. Matteboken - lärarens bästa vän eller ett hinder för varierad undervisning? En kvantitativ studie om lärobokens uppbyggnad och roll i matematikundervisning i årskurs 9

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Adam Lundberg; Henrik Brudsten; [2022]
    Nyckelord :matematik; lärare; lärobok; proceduruppgifter; förmågemål;

    Sammanfattning : Tidigare forskning indikerar att elevers enskilda arbete med matematikläroböcker som stöd har ökat och att läroböckerna framför allt fokuserar på matematiska proceduruppgifter. För att undersöka om matematikläroböcker som används idag framför allt innehåller proceduruppgifter analyserades två läroböcker i matematik för årskurs 9. LÄS MER

  5. 5. Hur stor är utvecklingsmöjligheten av procedur- och begreppsförmågan i ett digitalt läromedel? : En kvalitativ innehållsanalys

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Essma Jassim; Theresa Karolina Repa; [2022]
    Nyckelord :Skills training; digital teaching material; procedural knowledge; conceptual understanding; mathematical competencies; design of digital curriculum; Färdighetsträning; digitalt läromedel; procedurförmågan; begreppsförmågan; matematiska förmågor; designen av digitala läromedel.;

    Sammanfattning : Det finns ett stort utbud av digitala läromedel idag vilket kräver ökad kompetens att kunna värdera och välja lämpligt digitalt läromedel till undervisningen. Flera digitala läromedel marknadsförs som program innehållandes färdighetsträning. LÄS MER