Sökning: "produkt livslängden"
Visar resultat 1 - 5 av 26 uppsatser innehållade orden produkt livslängden.
1. Porslinets möjligheter & gränser : En studie om hur nya bearbetningstekniker för gjutet porslin kan lyfta den emotionella kopplingen mellan användare och produkt för ett mer hållbart synsätt på produkter.
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)Sammanfattning : Projektet har sin kärna i emotionell design och utforskar hur nya bearbetningsmetoder för gjutet porslin kan leda till ett mer hållbart synsätt på produkter. Förstudien tar avstamp i ett teoretiskt ramverk som behandlar hållbar utveckling, design och materialitet. LÄS MER
2. Hjälpmedel för laryngektomiopererade
Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)Sammanfattning : Vid insjuknande i allvarlig cancer i struphuvudet kan struphuvudet behöva elimineras för att säkra en frisk framtid. Cancer i struphuvudet kommer till stor del från rökning och alkoholkonsumtion. I Sverige är genomsnittsåldern 69 år och 80% av patienterna är män. Det uppkommer drygt 175 nya fall per år i Sverige. LÄS MER
3. The barriers of circular public procurement for ICTs
Master-uppsats, Lunds universitet/Centrum för miljö- och klimatvetenskap (CEC)Sammanfattning : The EU procured for roughly 202000 MEUR (14% of the EU GDP) during 2021 in the public sector. The majority of these contracts are traditional, linear business model purchases. LÄS MER
4. En omställning mot strömmen – Hur transportföretags affärsmodeller påverkas vid en elektrifiering av den tunga svenska lastbilsflottan
Master-uppsats, Lunds universitet/ProduktionsekonomiSammanfattning : Utsläppen från transportsektorn står för en betydande del av Sveriges totala koldioxidutsläpp. Fram till år 2030 vill regeringen att växthusgaserna från transportsektorn ska ha minskat med 70 procent utifrån år 2010s nivåer. Därtill vill man år 2045 att Sverige har nettonollutsläpp. LÄS MER
5. Product Lifetime Extension - Identifying and investigating the opportunities and challenges presented by business and customers in extending product lifetime from a circular economy perspective
Master-uppsats, KTH/Industriell ekonomi och organisation (Inst.); KTH/Industriell produktionSammanfattning : In order to meet the needs of the generations to come and to achieve the global target of maximum climate change of 1.5 degrees, we need to transform the way the society consumes natural resources. The purpose of this research is to effectively align the needs of the businesses and customers alike to accelerate a market-driven resource efficiency. LÄS MER