Sökning: "prov som bedömningsform"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden prov som bedömningsform.

  1. 1. Bedömning i matematik i lågstadiet : En litteraturstudie om bedömningsformer i matematik och reliabiliteten i prov med flervalsfrågor.

    M1-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Elin Alderfalk; Vanessa Forsyth; [2015]
    Nyckelord :Matematik; lågstadiet; bedömning; formativ; flervalsfrågor; reliabilitet;

    Sammanfattning : Syftet med denna litteraturstudie är att ta reda på vilken bedömningsform som främjar elevers utveckling i matematik samt hur reliabiliteten i ett matematikprov påverkas av flervalsfrågor. Bedömning har lika stor del i undervisningen som kunskapsförmedlingen. LÄS MER

  2. 2. BEDÖMNINGSFORMER I MATEMATIK I GRUNDSKOLANS ÅR 9 : En kvantitativ studie om elevers och lärares uppfattningar om olika bedömningsformer, samt deras påverkan på betyget

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Jonas Vikström; [2011]
    Nyckelord :bedömningsformer; bedömning; betyg; matematik;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka elevers och lärares uppfattningar, samt elevers åsikter om olika bedömningsformer med summativa intentioner i ämnet matematik i år 9. Syftet var också att undersöka uppfattningarna och åsikterna kring bedömningsformernas påverkan på betyget, samt hur bra insikt de deltagande lärarna hade om elevernas åsikter. LÄS MER

  3. 3. Elevers upplevelser av alternativa prov

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Kristian Hägg; Sara Wallander; [2008]
    Nyckelord :alternativa prov; bedömningsform; djupinlärning; ytinlärning;

    Sammanfattning : Detta är en avhandling om hur elever i en årskurs sex får en större erfarenhet av alternativa prov i jämförelse med traditionella prov i avseende på deras lärande. De fick tre olika prov varav ett var ett traditionellt skriftligt prov, som främst testade deras minneskunskap. De andra två proven var alternativa prov. LÄS MER

  4. 4. Betygssystemets problematik : Från ett generellt nationellt perspektiv till en lokal empirisk undersökning bland gymnasielärare i Samhällskunskap A

    Magister-uppsats, Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Annika Karlsson; [2008]
    Nyckelord :betyg; betygssystem; bedömning; formativ bedömning; kunskapssyn; samhällskunskap;

    Sammanfattning : Med start 1994 infördes ett nytt betygssystem, det vill säga kursplaner, betygskriterier samt riktlinjer för betygsättningen, för såväl grundskolan som gymnasieskolan. Frågor om betyg-sättning har under senare år blivit politiskt högintressanta och många förändringar är nyligen föreslagna eller rent av beslutade i Riksdagen. LÄS MER

  5. 5. Bedömningsformer i Matematik A på gymnasiet – ur lärares perspektiv

    Kandidat-uppsats, Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Lisa Berglund; [2006]
    Nyckelord :Bedömning; utvärdering; examination; prov; matematik;

    Sammanfattning : Denna uppsats handlar om bedömningar i Matematik A på gymnasiet. En empirisk undersökning i form av enkät och intervjuer har gjorts för att få inblick i hur gymnasielärare i matematik tänker kring och använder för typer av bedömningar. LÄS MER