Sökning: "psykometrisk test"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden psykometrisk test.

  1. 1. Intrabedömarreliabilitet vid mätning av maximal isometrisk muskelstyrka på knäledens stora muskelgrupper mätt med en handhållen dynamometer på friska vuxna

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Fysioterapi

    Författare :Viktor Parkman; [2022]
    Nyckelord :Hand held dynamometer; Muscle strength; Knee; Intra-rater reliability; Handhållen dynamometer; muskelstyrka; knä; intrabedömarreliabilitet;

    Sammanfattning : Bakgrund En handhållen dynamometer (HHD) är ett kliniskt användbart mätverktyg för att mäta muskelstyrka. På Akademiska sjukhuset i Uppsala finns en HHD av märket MicroFET2® (Hoggan Scientific). LÄS MER

  2. 2. NLP Based Automated Screening Tools for Alzheimer’s Disease

    Kandidat-uppsats, KTH/Datavetenskap

    Författare :August Erséus; Ted Strömfelt; [2022]
    Nyckelord :alzheimer’s; dementia; digital; screening; nlp;

    Sammanfattning : Severely life-impairing and often lethal dementia illnesses such as Alzheimer’s disease are of the greatest medical interest. And while a cure might yet be years in the future, there are immense benefits to gain from detecting disease debut as early as possible, from both an individual and a societal perspective. LÄS MER

  3. 3. Jämförelse av Game User Experience Satisfaction i VR och på skärm

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för datavetenskap

    Författare :Yad Emin; [2020]
    Nyckelord :Human Computer Interaction; VR; Virtual reality; VR vs. monitor; Game User Experience Satisfaction Scale; GUESS; Design; Usability testing; Human-Centered Design; User-centered design; User Interface; User Experience; Människa-datorinteraktion; interaktionsdesign; VR; Virtual reality; VR kontra skärm; Game User Experience Satisfaction Scale; GUESS; Design; Användbarhetstestning; Human-Centered Design; User-centered design; användargränssnitt; användarupplevelse;

    Sammanfattning : Syftet med denna masteruppsats var att undersöka skillnaden i Game User Experience Satisfaction (GUESS) vid användning av SimProv, både i VR (Oculus Rift) och på skärm. SimProv är en spelliknande klassrumssimulation. Studien avsåg även finna potentiella problem som användaren kunde stöta på under testsessionen. LÄS MER

  4. 4. Psykometrisk utvärdering av G-DIT : ett nytt screeningformulär för hasardspelsyndrom

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Psykologiska institutionen

    Författare :Amanda Bergvik; Carina Wigren; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Spel- och spelberoende är ett angeläget område att beforska då det visat sig ha enorma konsekvenser på både individ- och samhällsnivå. Examensuppsatsen syftade till att psykometriskt utvärdera ett nyutvecklat screeningformulär för spelberoende Gambling DisorderIdentification Test (G-DIT). LÄS MER

  5. 5. Child and Adolescent Trauma Screen (CATS) : En psykometrisk studie i svensk normgrupp

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Psykologi

    Författare :Iza Dävelid; Sara Ledin; [2019]
    Nyckelord :Child and Adolescent Trauma Screen CATS ; posttraumatiskt stressyndrom PTSD ; bedömningsinstrument; screening; barn och ungdomar; psykometri; validitet; reliabilitet; faktoranalys; CFA;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie var att psykometriskt undersöka den svenska versionen av Child and Adolescent Trauma Screen (CATS) för att skapa tillgång till ett självsvarsinstrument för barn och ungdomar som screenar för både traumahistorik och traumasymtom utifrån aktuellt diagnossystem DSM-5. För detta syfte undersöktes reliabilitet och evidens för validitet med hjälp av två sample; en normgrupp med 591 svenska skolelever i åldrarna 10 till 17 år samt en test-retestgrupp med 90 svenska skolelever i åldrarna 13 till 17 år. LÄS MER