Sökning: "redskap i barn samtal"

Visar resultat 16 - 20 av 58 uppsatser innehållade orden redskap i barn samtal.

  1. 16. “Språk är makt” : pedagogers uppfattningar om högläsning i förskolan.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Sanne Karlsson; Frida Ohlsson; [2017]
    Nyckelord :Förskola; högläsning; pedagogers uppfattning; språkutveckling;

    Sammanfattning : InledningUnder vår förskollärarutbildning har barnets språkutveckling uppmärksammats samt vikten av att läsa böcker för barn. Vi har uppmärksammat att högläsning används som en lugn aktivitet på morgonen eller efter maten. LÄS MER

  2. 17. Räcker erfarenheten till? : En intervjustudie om bemötande av utåtagerande beteende i förskolan.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Kristofer Sandberg; Louise Herbertsson; [2017]
    Nyckelord :Bemötande; Beteendeproblematik; Utåtagerande beteende; Specialpedagogik;

    Sammanfattning : Bakgrund Beteendeproblem, som det utåtagerande beteendet inräknas i, tar sin grund i att barnet beter sig på ett sätt som inte följer samhällets normer och regler för vad som är accepterat. Orsaker till beteendet kan vara bland annat språkliga, fysiska eller känslomässiga. LÄS MER

  3. 18. Högläsning : En studie om pedagogers uppfattningar av högläsningens betydelse i förskolan

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Jenny Nilsson; [2016]
    Nyckelord :Förskola; högläsning; pedagog; samtal; språkutveckling;

    Sammanfattning : Det huvudsakliga syftet med studien är att undersöka pedagogers uppfattningar av vilka möjligheter och strategier som förekommer i arbetet med högläsning. I studien bearbetas två frågeställningar: Vilka uppfattningar har pedagoger kring högläsning som redskap i barns språkutveckling samt vilka möjligheter och strategier finns för pedagogers uppfattningar att omsättas i en högläsningssituation. LÄS MER

  4. 19. ”Vad är det där för nåt? Är det ett pussel?” : En mikro-etnografisk studie av yngre barns möjligheter för deltagande i matematiska aktiviteter i förskolans praktik

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Jenny Henriksson; [2016]
    Nyckelord :Förskola; yngre barn; matematiska aktiviteter; deltagande; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Studiens övergripande ambition är att öka förståelsen för de matematiska erfarenheter och det matematiska meningsskapande som möjliggörs genom de yngre barnens deltagande i fri lek. Utifrån detta formulerades studiens syfte som är att identifiera och beskriva situationer och aktiviteter under fri lek i förskolans praktik, där de yngsta barnens deltagande i matematiska aktiviteter kan möjliggöras. LÄS MER

  5. 20. Inclusion - A study on the Organisation of Preschool Educational Environment

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Nilla Lindgren; [2016]
    Nyckelord :Barn med särskilda rättigheter; Lärmiljöer; Organisation; Reggio Emilia; Situerat lärande;

    Sammanfattning : Den här studiens frågeställningar väcktes under ett förändringsarbete på en förskola.Pedagogerna uppmanades att arbeta Reggio Emilia inspirerat och det lades ner mycket energi på att skapa inspirerande och utmanande lärmiljöer. Lärmiljöerna skulle fördelas i förskolans byggnad. LÄS MER