Sökning: "redskap i barn samtal"

Visar resultat 11 - 15 av 58 uppsatser innehållade orden redskap i barn samtal.

  1. 11. Sagans didaktiska potential i arbetet med värdegrundsfrågor : En kvalitativ studie om elevers uppfattningar av genus i en normkritisk saga

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Lovisa Törnebladh; [2020]
    Nyckelord :gender; students perceptions; didactic potential; critical literacy; genus; elevers uppfattningar; didaktisk potential; critical literacy;

    Sammanfattning : Det finns gott om skönlitteratur skriven för barn med en pedagogisk utgångspunkt vars avsikt är att utmana traditionella könsmönster. Det förekommer dock fåtal studier på hur barn faktiskt uppfattar denna normkritiska litteratur, vilket är av vikt för litteraturens användning som didaktiskt redskap i undervisning. LÄS MER

  2. 12. Att vara en god förebild : Relationen mellan förskolläraren och barns prosociala utveckling.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Linnéa Boman; [2020]
    Nyckelord :prosocial; utveckling; empati; förhållningssätt; förebild; förskola;

    Sammanfattning : I Läroplanen för förskolan (2018, s. 6) beskrivs det att förhållningssättet hos alla som verkar i förskolan är av betydelse för barnens utveckling. I Pedagogiska magasinet (2019, s. LÄS MER

  3. 13. Förskolans påverkan på barns språkutveckling : med fokus på högläsning.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Eva Makridaki; Danijela Vujcic; [2018]
    Nyckelord :Förhållningsätt; Högläsning; Språkutveckling; Pedagogik;

    Sammanfattning : Syftet bakom denna studie är att undersöka hur förskolläraren arbetar med högläsning för att främja barns språkutveckling. Högläsningen är en aktivitet som ger barn möjligheten att utveckla sina egna tankar och även ta del av andras. LÄS MER

  4. 14. Flerspråkiga barn och språklig sårbarhet – en studie om musikaktiviteter i en förskola

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Livija Grebovic; [2018]
    Nyckelord :Flerspråkighet; Förskola; Musik; Språklig sårbarhet; Språkstörning; Sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Studien är av intresse då det inte finns mycket tidigare forskning kring musik och flerspråkiga barn som befinner sig i språklig sårbarhet. Forskningen som finns inom fältet fokuserar på musikterapi och arbete med autism och Downs syndrom. LÄS MER

  5. 15. Förskollärarnas arbete med flerspråkiga barns språkutveckling : En kvalitativ studie om hur flerspråkighet integreras i förskolans

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Carolina Askeroth; Saida Zelmaten; [2018]
    Nyckelord :språkutveckling; flerspråkighet; barn; samspel;

    Sammanfattning : SAMMANFATTNING Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare arbetar med flerspråkighet och hur de stimulerar flerspråkiga barn i den dagliga verksamheten. Frågeställningar är: Hur inkluderas flerspråkiga barn i förskolans verksamhet och vilka metoder och verktyg använder förskollärare för att utveckla språket hos flerspråkiga barn? Undersökningens kvalitativa metod för att besvara syfte och frågeställningar gjordes med hjälp av intervjuer. LÄS MER