Sökning: "redskap i barn samtal"

Visar resultat 21 - 25 av 58 uppsatser innehållade orden redskap i barn samtal.

  1. 21. Högläsning - ett samspel mellan bok, barn och vuxen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Pernilla Norrman; Sandra Ronner; [2016]
    Nyckelord :högläsning; lyssnande; lässtrategier; pedagogiskt redskap; samtal; språkutveckling; upplevelser;

    Sammanfattning : Syftet är att undersöka hur högläsning används som ett pedagogiskt redskap i årskurs F-3. Vi blev intresserade av området högläsning som ett pedagogiskt redskap under vår pågående lärarutbildning samt under våra respektive verksamhetsförlagda utbildningar, då vi där upplevde att högläsning som pedagogiskt redskap inte var en del av det vardagliga arbetet. LÄS MER

  2. 22. Språkinlärning i en Ur och Skur praktik : En studie om platsens betydelse för språklärande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Jessica Svensson; [2016]
    Nyckelord :Förskoledidaktik; språkinlärning; sociala praktiker; utomhusmiljö; Ur och Skur;

    Sammanfattning : Denna uppsats har till syfte att öka kunskap om mellanrummet mellan platsens betydelse och motorikens inverkan på barns språkinlärning i en Ur och Skur verksamhet. Den valda metoden för att försöka få syn på detta mellanrum har varit observationer med fältanteckningar och ljudinspelningar. LÄS MER

  3. 23. Att arbeta med genus i förskolan : Den pedagogiska måltiden

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Tekeste Sofie; [2016]
    Nyckelord :Genus; förskola; den pedagogiska måltiden; observation; intervju;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syftet med den här studien är att undersöka förskolans genusarbete under den pedagogiska måltiden, och att i denna pedagogiska miljö se på det samtal som råder mellan pedagog och barn samt mellan barnen. Forskning har visat att samspelet under den gemensamma måltiden ger stora möjligheter att stimulera barnens utveckling och att samtalet är av yttersta vikt vad gäller påverkan av den utvecklingen Detta gäller både de barn som är involverade i samtal och de barn som observerar, oavsett om samtalet är planerat och/eller styrt av pedagogen eller inte. LÄS MER

  4. 24. "Det är ju inte bara boken i sig" : En studie om förskollärares förhållningssätt till högläsning i relation till barn som utvecklar ett andra språk i förskolan

    M1-uppsats, Högskolan i Jönköping/Förskolepedagogisk didaktisk forskning

    Författare :Louise Nordén; Therése Bengtsson Jansson; [2016]
    Nyckelord :Förskola; Förskollärare; Högläsning; Boksamtal; Andraspråksutveckling; Flerspråkighet;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att ta reda på vilken betydelse högläsningen har för språkutvecklingen hos barn med annat modersmål än svenska. Studien är fokuserad på förskollärares förhållningssätt till högläsning och hur boken kan användas som ett stöd för att stimulera barns andraspråksutveckling. LÄS MER

  5. 25. Verbal kommunikation : samtal mellan förskollärare och barn

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Camilla Danielsson; Lovisa Laurinsson; [2015]
    Nyckelord :Samtal; samtalskategorier; förskola; förskollärare; barn;

    Sammanfattning : Bakgrund Samtal mellan barn och förskollärare är av betydelse med tanke på språkutvecklingen hos barn. Det finns olika kompetenser som barn får med sig genom att samtala med andra personer. Att lyssna på varandra är också betydelsefullt för att det ska bli ett bra samspel mellan människor. LÄS MER