Sökning: "reklamens syfte"

Visar resultat 11 - 15 av 22 uppsatser innehållade orden reklamens syfte.

  1. 11. Det fria resandets drivkrafter i senmodern tid

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Sociologi

    Författare :Evelina Eriksson Lilja; [2014]
    Nyckelord :roll; reflexiv identitet; frihet; backpacking; långtidsresande; senmodernitet; självförverkligande; Cultural Sciences; Social Sciences;

    Sammanfattning : Problem/Bakgrund: I reklamens värld kan man få en glimt över den senmoderna epoken. Lockelsen till enkelheten med innebörden att komma bort från vardagen skildras i Volvo XC60 reklamfilm med den kända låttiteln ”Leave this World Behind” väckte intresset för resandet som sociologiskt fenomen. LÄS MER

  2. 12. Studenters attityder till spelande om pengar

    Kandidat-uppsats, Sektionen för hälsa och samhälle (HOS)

    Författare :Dino Becic; Kristina Galakvosciute; [2014]
    Nyckelord :Spelberoende; spelproblem; spelbeteende; studenter;

    Sammanfattning : Spelandet om pengar ökar såväl nationellt som globalt och det har skett en dramatisk ökning bland unga. Mer än två procent av Sveriges befolkning har ett spelproblem vilket ses som ett folkhälsoproblem som ökat de senaste åren. Unga vuxna, 16-24 år, är den grupp som har mest problem med spelande. LÄS MER

  3. 13. "Ingen reklam, tack!" : En forskningsöversikt om reklams påverkan på ungdomars könsroller

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för tema

    Författare :Rebecca Tillgren; [2014]
    Nyckelord :Reklam; Ungdomar; könsroller;

    Sammanfattning : I detta forskningskonsumerande arbete undersöks vad forskningen säger om reklams påverkan på ungdomars könsroller. Avhandlingar, monografier, forskningsrapporter, offentliga utredningar, propositioner och artiklar utgör grunden för att kunna besvara frågeställningarna. LÄS MER

  4. 14. Reklam -­‐ a matter out of place? En kvalitativ studie om användarnas inställning till reklam på Facebook

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Wignell Johanna; Isabelle Falk Sadek; Petra Hamnered Viita; [2013-09-23]
    Nyckelord :individualisering; Facebook; identitet; annonser; newsfeed; profil; användare; dela; gilla; reklam;

    Sammanfattning : Titel: Reklam – a matter out of place En kvalitativ studie om användarens inställning om reklam på Facebook Författare: Johanna Wignell, Isabelle Falk Sadek, Petra Hamnered Viita Uppdragsgivare: Nowa Kommunikation Kurs: Medie-­‐ och kommunikationsvetenskap, examensarbete, Institutionen för jouralistik, Medier och kommunikation (JMG), Göteborgs universitet Termin: Vårterminen 2013 Handledare: Marie Grusell Antal ord: 12 694 (exklusive executive summary, referenser och bilagor) Syfte: Att undersöka användarens uppfattning om reklam på Facebook. Metod: Kvalitativ studie med fokusgruppsamtal, samtals intervjuer och deltagande observationer Material: Analys av samtalsintervjuer och observationer av sammanlagt sju personer samt tre fokusgruppsamtal om sammanlagt tretton personer Huvudresultat: Det har visat sig att i vår studie har kontexten och ålder stor betydelse för inställningen till reklamen. LÄS MER

  5. 15. Gapa så får du en release. Svälj den så anses du samarbetsvillig” Konstruktionen av journalistrollen i tidningen journalisten 1960-2010

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Sanna Lindmark; [2013-02-21]
    Nyckelord :Journalistrollen; profession; medielandskapets förändring; autonomi; altruism; journalistutbildningen; marknaden; det journalistiska uppdraget; Journalisten;

    Sammanfattning : Titel:”Gapa så får du en release. Svälj den så anses du samarbetsvillig” Konstruktionen av journalistrollen i tidningen journalisten 1960-2010 Författare: Sanna Lindmark Kurs:Examensarbete i medie- och kommunikationsvetenskap. LÄS MER