Sökning: "reklamens syfte"

Visar resultat 21 - 22 av 22 uppsatser innehållade orden reklamens syfte.

  1. 21. Reklam - i huvudsak ett mansdominerat redskap? En studie ur ett könsperspektiv om vems och vilka värderingar det är som genomsyrar reklam.

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Sara Carlsen; Therese Ekelund; Michaela Navratil; [2004]
    Nyckelord :reklam; värderingar; skolvärlden; kön; makt; Management of enterprises; Företagsledning; management; Business and Economics;

    Sammanfattning : SYFTE: Vårt syfte med denna uppsats är att genom att analysera olika faktorer försöka komma fram till vems och vilka värderingar det är som mest genomsyrar den reklam som skapas. Tyngdpunkten ligger på genus, dvs. LÄS MER

  2. 22. Är reklamens kvinnor i männens våld?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Nikola Prohorenko; Jesper Samuelsson; [2003]
    Nyckelord :Reklam; Könsroller; Stereotyper; objektifiering; Management of enterprises; Företagsledning; management; Business and Economics;

    Sammanfattning : Problembakgrund - Efter att ha spenderat tid på att syna reklamer av olika slag slogs vi av att en stor del av reklamutbudet idag anspelar på sex och flertalet av dessa reklamer innehåller kvinnliga modeller som i stor utsträckning objektifieras. Det vi fann mest intressant var inte att undersöka att så verkligen var fallet utan att utreda vilka krafter som låg bakom hur kvinnor framställs i reklamen; Var det ekonomiska intressen? Beror det på en mansdominerad bransch? Eller är det rent av ett sätt för patriarkatet att bibehålla de traditionella könsrollerna? Vidare fann vi det intressant att utreda varför inte förändringstakten av kvinnobilden i reklamen håller samma takt som densamma i svenska samhället. LÄS MER