Sökning: "reklamens syfte"
Visar resultat 16 - 20 av 22 uppsatser innehållade orden reklamens syfte.
16. Lägerelden : Betydelsen av känslor och emotioner för reklamvärldens skapelser. En studie i kreativitet hos en reklambyrå.
Magister-uppsats, Institutionen för kultur och kommunikationSammanfattning : Denna studie är grundad i intervjuer som ägde rum på en reklambyrå. Studiens syfte är att utforska innebörden av 'kreativitet' i reklamvärlden. I intervjuerna betonade informanterna i synnerhet vikten av att reklam kommunicerar genom känslor och emotioner. LÄS MER
17. Du är vad du köper. Tonåringars identitetsskapande genom konsumtion 1955-2005. : En reklamanalytisk ansats.
Kandidat-uppsats, Ekonomisk-historiska institutionenSammanfattning : Uppsatsens syfte är att undersöka förekomsten av ett identitetsrelaterande budskap i reklam mot tonåringar 1955-2005. Dessutom genomlyses forskningsläget tvärvetenskapligt för tonåringars identitetsskapande och konsumentbeteende. LÄS MER
18. Naturen - en plats du aldrig har varit på
Kandidat-uppsats, Institutionen för livsvetenskaperSammanfattning : I Sverige lever över 80% av befolkningen i städer. Det urbana livet är fyllt av bilder och fyllt av reklambilder. På många reklambilder visas natur, naturen tycks kunna sälja allt. LÄS MER
19. Hjärntvättad ungdom? : En studie av ungdomars tilltro till massmedia och reklam som kunskapskällor i kostfrågor
Kandidat-uppsats, Institutionen för idrotts- och hälsovetenskapSammanfattning : Syfte Syftet har varit att undersöka ungdomars tilltro till massmedia och reklam som kunskapskällor i kostfrågor. Frågeställningarna är följande: Vilka är ungdomars huvudsakliga kunskapskälla när det gäller kostfrågor? Har ungdomar ett kritiskt förhållningssätt till massmedias och reklamens kostbudskap? Finns det några skillnader mellan könen hur de anser sig påverkas av massmedias och reklamens kostbudskap? Metod I denna studie har vi gjort undersökningar genom kvalitativ och kvantitativ metod. LÄS MER
20. Är attityder till reklam kring skönhetsprodukter beroende av självkänsla?
Kandidat-uppsats, Institutionen för beteendevetenskapSammanfattning : Denna undersöknings syfte är att studera om attityden till reklamens två informationstyper skiljer sig åt. De två informationstyperna är individeffekterna och produktegenskaperna. LÄS MER