Sökning: "relation mellan elev lärare"

Visar resultat 16 - 20 av 222 uppsatser innehållade orden relation mellan elev lärare.

  1. 16. Lärares roll för elevers motivation till lärande i matematikämnet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Reem Alzoubi; [2023]
    Nyckelord :matematikundervisning; motivation; lustfylld; self-determination theory; fenomenografi;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande magisteruppsats är att synliggöra vilka erfarenheter lärare som undervisar matematik i årskurs 3–6 i grundskolan har av sin egen betydelse som motivationsskapare för elevers lärande, samt vilka olika strategier lärarna beskriver för att stimulera elevers motivation i matematikundervisning. Givet studiens syfte och frågeställningar om uppfattningar bland grundskollärare, följer denna studie den kvalitativa forskningstraditionen. LÄS MER

  2. 17. Relation mellan lärare och elev i religionskunskap

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Rebecka Lysholm; Dinithi Thilochana Dewalegama Gamacharige; [2023]
    Nyckelord :Dialog. Diskussion. Elev. Interkulturalitet. Kunskap. Lärare. Möjligheter. Relationell. Relationer. Religionskunskap. Sociokulturellt. Undervisning. Utmaningar.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka utifrån lärares perspektiv om religionskunskapsämnets potential för att skapa goda relationer mellan lärare och elev. Samt synliggöra de utmaningar och möjligheter som finns i klassrummet för att skapa relationer som är gynnsamma för inlärning av kunskaper och ge förståelse inom religionskunskapsämnet. LÄS MER

  3. 18. Grundskollärares upplevelser av inkluderingsarbetet med elever i behov av särskilt stöd

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Rina Hisenaj; Zana Ullak; [2023]
    Nyckelord :Elever i behov av särskilt stöd; inkludering; kategoriskt perspektiv; lärares upplevelser; relationellt perspektiv; samarbete;

    Sammanfattning : Lärares syn på inkluderingsarbetet och tillvägagångssätt i utformandet av undervisning för elever i behov av särskilt stöd skiljer sig avsevärt på olika skolor.  Studien har i syfte att undersöka vilka upplevelser grundskollärare har gällande arbetet med elever i behov av särskilt stöd. LÄS MER

  4. 19. "Det är ett samhällsproblem och inte ett skolproblem" : En studie av mellan- och högstadielärares upplevelse av sin roll och ansvar i relation till elevers skolnärvaro

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Christina Skoglund; [2023]
    Nyckelord :school refusal; school avoidance; school attendance; school non-attendance; school absenteeism; teachers; roles; responsibility; systems; salutogenesis; skolfrånvaro; skolnärvaro; lärare; roller; ansvar; system; salutogenes;

    Sammanfattning : I denna studie undersöks lärares förståelse av fenomenet skolfrånvaro/skolnärvaro utifrån ramsättningarna: roll och ansvar. Då fenomenet är komplext, sammanvävt inom ömsesidiga relationella beroenden mellan elev, lärare, skola, familj, vänner, hälsa, juridik, politik, och så vidare, sker studien genom kvalitativ tematisk analys för att undersöka empirin. LÄS MER

  5. 20. Att identifiera och utreda kognitiva kognitiva funktionsnedsättningar hos elever på språkintroduktion

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Linda Söderberg; [2023]
    Nyckelord :svenska som andraspråk; kognitiva funktionshinder; skolans kompensatoriska uppdrag; andraspråksinlärning;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att ur ett sociokulturellt perspektiv undersöka nio sva-lärares, speciallärares och specialpedagogers erfarenheter av att identifiera och utreda språkintroduktionselever med kognitiva funktionsnedsättningar, samt vilka anpassningar och stöd som erbjuds på språkintroduktion. Undersökningen genomfördes med semistrukturerade intervjuer med under hösten 2023. LÄS MER