Sökning: "relation mellan elev lärare"
Visar resultat 21 - 25 av 222 uppsatser innehållade orden relation mellan elev lärare.
21. Alltid redo att lyssna: : En kvalitativ studie om lärares uppfattningar om relationskompetensens betydelse inom SiS skolverksamhet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)Sammanfattning : Andersson, Sara (2023). Alltid redo att lyssna: en kvalitativ studie om lärares uppfattningar om relationskompetensens betydelse inom SiS skolverksamhet. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90h p. LÄS MER
22. Förkroppsligad biologikunskap genom skapande aktiviteter : Ett kognitivt och estetiskt perspektiv på biologididaktik
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)Sammanfattning : Arbetet ställer frågor kring omfattningen, sammanhangen och anledningarna till varför elever och lärare genomför skapande aktiviteter i form av att anteckna, rita och bygga i biologiämnet. Svaren har inhämtats genom tematisk analys av enkätsvar från 98 elever samt 3 lärare i Biologi 1 och 2 på gymnasiet. LÄS MER
23. Jag har en dröm men jag orkar inte om det inte är roligt : En studie om studiemotivation bland elever i sjuan
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktikSammanfattning : Syftet med denna studie är att beskriva och förstå sjundeklassares upplevelser av sin skolgång. Mer specifikt vill vi veta mer om deras motivation att engagera sig i sina studier samt få en förståelse för de variationerna av studiemotivation som finns bland elever i årskurs 7. LÄS MER
24. Lekbaserad matematikundervisning i tidiga skolår -Ett sätt att lära i matematik
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)Sammanfattning : Utifrån verksamhetsförlagda kurser har vi lagt märke till att det finns stora utmaningar i en traditionell läromedelsstyrd undervisning i matematik. Det finns forskning inom lekbaserad undervisning i förskolan som har visats ge positiva effekter för barns lärande. LÄS MER
25. Ledarskapets betydelse för gruppdynamik
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk professionSammanfattning : Syftet med studien är att förstå om det finns en relation mellan lärares ledarskap och gruppdynamiken i gymnasieskolor. För att uppnå studiesyftet formulerades två forskningsfrågor; Hur påverkar lärarens ledarskap gruppdynamiken i klassrummet, samt vilka faktorer menar lärarna påverkar deras möjligheter att utöva ett bra ledarskap och skapa en bra gruppdynamik i klassrummet? Datainsamling för studien skedde genom två kvalitativa metoder; observationer och intervjuer med 5 gymnasielärare från 3 olika skolor i två olika kommuner inom Västra Götalandsregionen. LÄS MER