Avancerad sökning

Hittade 5 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Framgångsfaktorer och riskfaktorer gällande elevers övergångar : En studie av skolpersonals erfarenheter av övergångar till inom och från grundsärskola.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Berg Linda; Poppelier Linda; [2022]
    Nyckelord :framgångsfaktorer och riskfaktorer; intellektuell funktionsnedsättning; salutogent perspektiv; transfer; övergångar grundsärskola grundskola.;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syftet med denna studie är att undersöka skolpersonals upplevelser och utmaningar gällande övergångar för elever till, inom och från grundsärskolan. Genom att besvara forskningsfrågorna är målet att kunna förtydliga vilka framgångsfaktorer kontra riskfaktorer skolpersonalen upplever vid en övergångsprocess. LÄS MER

  2. 2. Förebygga, upptäcka, hantera : En kvalitativ studie om förskolans och gymnasiesärskolans förebyggande och hälsofrämjande arbete i relation till social utsatthet bland barn och unga

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Nina Keuneke; Rettkowski Elisabeth; [2022]
    Nyckelord :Framgångsfaktorer; förebyggande arbete; hälsofrämjande arbete; riskfaktorer; social utsatthet;

    Sammanfattning : Social utsatthet bland barn och unga har länge varit ett fenomen som förekommit i samhället och är enligt forskning föränderlig. Studiens syfte var att undersöka hur social utsatthet bland barn och unga i förskola och gymnasiesärskola definieras, förebyggs, upptäcks och hanteras. LÄS MER

  3. 3. “MAN KAN SE MYCKET NÄR DE ÄR SMÅ OM MAN HAR DE ÖGONEN” : Så beskriver förskollärare sina upplevelser av normbrytande beteenden och sin kunskap om risk och- skyddsfaktorer bland barn.

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för juridik, psykologi och socialt arbete

    Författare :Sofia Johansson; Delila Kadric; [2019]
    Nyckelord :normbreaking behavior; risk factors; protective factors; preschool teachers; evidence based practice; normbrytande beteende; riskfaktorer; skyddsfaktorer; förskola; förskollärare; evidens baserad praktik;

    Sammanfattning : Studiens syfte att få fördjupad kunskap om hur förskollärare upptäcker och praktiskt arbetar med normbrytande beteende hos barn, samt vilken kunskap de upplever att de har om risk- och skyddsfaktorer som en del i detta arbete. För att besvara studiens syfte tillämpades en kvalitativ metod där semistrukturerade djupintervjuer genomfördes med 13 förskollärare. LÄS MER

  4. 4. UPPLEVDA UTMANINGAR BLAND FÖRSKOLOR I KARLSKRONA - IDENTIFIERING OCH REKOMMENDERADE ÅTGÄRDER

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)

    Författare :Sara Blennsjö; [2016]
    Nyckelord :Utmaningar; Förskola; Barn; Utveckling; Beteende; Normbrytande beteende; Individ- och miljöfaktorer.;

    Sammanfattning : Denna uppsats skrivs på uppdrag av Polisen och kommunen i Karlskrona och syftar till att undersöka förskolepersonalens upplevelser om vilka utmaningar som förekommer på förskolor. Uppsatsen avser att identifiera utmaningarna för att sedan diskutera hur de kan komma att påverka ett barns utveckling och beteende. LÄS MER

  5. 5. Miljöbalkens krav på egenkontroll på förskolor : Framtagande av en checklista för årlig revision av egenkontrollprogram på förskolor i Västerås

    Magister-uppsats, Akademin för hållbar samhälls- och teknikutveckling

    Författare :Sunitharani Vijayalekshmi; [2009]
    Nyckelord :Egenkontrollprogram på förskolor;

    Sammanfattning : Syftet med arbetet är att bedöma riskfaktorer utifrån miljöbalken för barn och utarbeta ett egenkontrollprogram utifrån miljöbalken för förskoleverksamheter i Västerås. Socialstyrelsens Miljöhälsorapport 2009 kommer att utgöra utgångspunkt vid avgränsning av de hälso- och miljörisker som studier omfattar. LÄS MER