Sökning: "rollspel lajv"
Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden rollspel lajv.
1. Teater genom lajv genom teater genom lajv genom… : Teaterpedagogers syn på användandet av lajvpraktiker i teaterundervisning.
Kandidat-uppsats, Örebro universitet/MusikhögskolanSammanfattning : Föreliggande uppsats syfte är att synliggöra teaterpedagogers syn på sin erfarenhet av lajv i relation till teaterundervisningen. Genom kvalitativa intervjuer har tre teaterpedagoger intervjuats som alla ser att deras teaterundervisning har påverkats av deras lajverfarenhet. LÄS MER
2. Du kan inte bygga världen ensam : En fallstudie om kollaborativt berättande i rollspel
Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologiSammanfattning : I traditionella narrativ finns det oftast en förutbestämd berättelse, saker som ska hända och idéer för karaktärsutveckling. I rollspel kan lösa idéer och premisser finnas, men mycket växer fram under spelens gång när spelare interagerar med spelvärlden och med varandra. LÄS MER
3. "På riktigt men på låtsas" : En religionsvetenskaplig studie om rollspel och verklighet med ett lekperspektiv
Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)Sammanfattning : This essay explores experiences of religion in role-playing games; table-top role-playing and live-action role-playing in the Nordic Larp and roleplay-tradition. Semi-structured interviews were used within an explorative qualitative method inspired by grounded theory. LÄS MER
4. Slå en d20 för att motstå panik - Studie av moralpanik och den svenska rollspelsdebatten ur ett historievetenskapligt perspektiv
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/HistoriaSammanfattning : En analyserade och komparativ studie av den svenska rollspelsdebatten och dess relation till moralpaniksteorin. Materialet består av artiklar och debattinlägg från dagstidningar och tidskrifter... LÄS MER
5. Hur man gör praktiska övningar till en integrerad del av historieundervisningen
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : SammanfattningMitt arbete i skolan i ämnet historia har ofta utgått från textbehandling som arbetsmetod. Detta kan jag som lärare uppleva som oinspirerande och enformigt, och liknande respons har jag fått från elever. LÄS MER