Sökning: "rum för motorik"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden rum för motorik.

  1. 1. Olika behov på lekplatsen : problem och lösningar kring tillgänglighetsanpassning av lekmiljöer

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Emelie Nolegård; Emma Ingvarsson; [2019]
    Nyckelord :tillgänglighet; anpassningar; lekmiljö; barns lek; barns hälsa; funktionshinder; funktionsnedsättning;

    Sammanfattning : Det är viktigt för barn att få lov att leka utomhus, inte bara för att skapa sociala band med barn i sin jämnålder utan även för att utvecklas psykiskt och fysiskt. Barn utvecklar bland annat en bättre självkänsla, får bättre motorik och de lär sig ofta att interagera och lösa konflikter med andra barn genom leken. LÄS MER

  2. 2. Förskolans inomhusmiljö : Yngre barns lek och rörelse

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Sandra Hellström; Linda Gustavsson; [2011]
    Nyckelord :förskola; yngre barn; samspel; motorik; rörelse; miljö;

    Sammanfattning : Det övergripande syftet med detta utvecklingsarbete är att utveckla den fysiska miljön på en avdelning för de yngsta barnen i förskolan.  Närmare bestämt vill vi studera och beskriva barnens rörelselek före och efter det att delar av innemiljön har gjorts om. LÄS MER

  3. 3. Rörelse och matematik : En studie om lärares uppfattningar av sambandet mellan rörelse och matematik.

    M1-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)

    Författare :Evelina Nordström; Frida Wetterling; [2010]
    Nyckelord :Idrottsundervisning; lärande; matematiska begrepp; rörelse; självförtroende;

    Sammanfattning : Syftet med vår uppsats är att undersöka lärares uppfattningar av på vilket sätt rörelse har någon påverkan på lärandet i matematik. Vårt empiriska material har vi fått fram genom kvalitativa intervjuer med sju lärare, som arbetar på tre olika skolor, om deras uppfattningar. LÄS MER

  4. 4. En föränderlig miljö för motoriskt lärande – en kvalitativ studie av inomhusmiljöns utformning i förskolan

    C-uppsats,

    Författare :Linda Nyman; Ann-Louise Nilsson; [2010]
    Nyckelord :Förskola; inomhusmiljö; motorisk utveckling; barn;

    Sammanfattning : MetodVi har genomfört 14 barnintervjuer och 5 pedagogintervjuer på två förskolor i två kommuner i Västsverige.Genom observationer på de här förskolorna har vi sett verksamheten på nära håll och tagit del av hur rummen påförskolorna är utformade samt vad barnen sysselsätter sig med. LÄS MER

  5. 5. Qigong i skolan. En studie av processen i en lågstadieklass som under en termin utövar Qigong dagligen

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Gerd Brolin; [2009-10-26]
    Nyckelord :qigong; elevers välbefinnande; självförtroende; motorik; social kompetens;

    Sammanfattning : Bakgrund Barn och stress borde inte höra ihop. Dock visar Apotekets försäljningsstatistik att utskrivning av sömnmedel och lugnande medel till barn och ungdomar fortsätter att öka. Vi lever i ett samhälle där tempo och informationsflöde accelererar. Samtidigt ökar kraven på våra barn i olika sammanhang. LÄS MER