Sökning: "särskola musik"
Visar resultat 6 - 10 av 13 uppsatser innehållade orden särskola musik.
6. Musik i särskolan : Lärarens hjälpmedel för att göra eleverna delaktiga i musikundervisningen i särskoleklass
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)Sammanfattning : Musik som ett skolämne är något som undervisas med tydliga mål på elevers delaktighet och utefter kursplanen. Syftet med denna studie är att undersöka hur musikämnet i särskolan utformas och bidrar till delaktighet samt hur musikundervisningen kan anpassas med olika former av hjälpmedel. LÄS MER
7. Att säga mer än tusen ord med ett finger
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)Sammanfattning : Drivkraften i denna studie är att försöka tillämpa ett fenomenologiskt perspektiv och tillvägagångssätt för att bilda kunskap om hur lärare inom särskolan uppfattar de kommunikativa förutsättningar och svårigheter som påverkar samspelet mellan lärare och elever. I relation till detta är syftet med studien att utveckla en förståelse kring hur lärare uppfattar elever som kommunikativa medmänniskor med individuella förutsättningar och behov. LÄS MER
8. Musikundervisning på gymnasiesärskola : Ur lärares perspektiv
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för musik, pedagogik och samhälleSammanfattning : Syftet med denna uppsats är att få en ökad kännedom kring hur musikundervisning på gymnasiesärskola kan se ut och hur musiklärare upplever sin undervisning. Detta har undersökts genom kvalitativa halvstrukturerade intervjuer med tre utbildade musiklärare som arbetar på programmet för estetiska verksamheter och det individuella programmet. LÄS MER
9. Musikundervisning i gymnasiesärskola
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för musik, pedagogik och samhälleSammanfattning : .... LÄS MER
10. "Om man inte får chansen att uttrycka sig, känns det som man inte är värd ett skit". En studie om pedagogers syn på hur estetiska ämnen kan främja lärande och utveckling hos särskoleelever
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktikSammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att ta reda på hur pedagoger på en särskola talar om estetiska ämnens betydelse för att främja lärande och utveckling för eleverna, samt hur detta gestaltar sig i praktiken. Teori: Vi utgår från ett sociokulturellt perspektiv som bl.a. innebär att allt man lär sig sker i samspel med andra människor. LÄS MER