Sökning: "särskolan integrering inkludering"

Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade orden särskolan integrering inkludering.

  1. 1. Matematiken i skolan-utifrån hur unga vuxna med intellektuell funktionsnedsättning och deras vårdnadshavare har upplevt den

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Claudia Karlsson; Marie Ingvarsdotter; [2020]
    Nyckelord :Matematik; Intellektuell funktionsnedsättning; Sociomatematiska normer; Integrering; Inkludering;

    Sammanfattning : I skolans verksamhet ska alla elever få tillgång till undervisning och kunskap utifrån sina förutsättningar och behov. När eleven har en intellektuell funktionsnedsättning krävs en anpassad miljö och ett anpassat material vare sig eleven går i särskola eller som integrerad elev i grundskoleklass. LÄS MER

  2. 2. Samverkan utanför ordinarie undervisningsgrupper : Makten att segregera och diskriminera elever på gymnasiesärskolan

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Jennie Helgesson; Camilla Sterner; [2015]
    Nyckelord :Gymnasieskolan; gymnasiesärskola; inkludering; integrering; makt; samverkan; segregering;

    Sammanfattning : Syftet är att undersöka gymnasiesärskoleelevers möjligheter att undervisas utanför den ordinarie undervisningsgruppen. Detta sker genom intervjuer med skolledare. Erfarenheter har visat att det är skillnad på möjligheter till samverkan beroende på om du är inskriven inom det individuella programmet eller det nationella programmet. LÄS MER

  3. 3. Elevens delaktighet i integrerad undervisning : Likvärdig utbildning för alla

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Rebecka Gustavsson; [2014]
    Nyckelord :Delaktighet; grounded theory; inkludering; integrering; lärmiljö;

    Sammanfattning : Elever med funktionsnedsättning har under sin skoltid varit med om många förändringar. En del av dem har börjat i grundskolan för att sedan efter sin diagnos blivit mottagna i särskolan, andra har från tidig ålder fått sin diagnos och mottagits direkt i särskolan. Med införandet av den nya skollagen har förfarandet ändrats. LÄS MER

  4. 4. En skola för alla – en studie av hur personal inom förskola och särskola ser på begreppet

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Lovisa Sivertsson; Josefine Haasnoot; [2013]
    Nyckelord :en förskola och skola för alla; integrering; inklu;

    Sammanfattning : Syfte och huvudfrågaVi vill med detta arbete undersöka hur man i förskolan och särskolan ser på begreppet ”enskola för alla”. Vi vill även se hur man i de olika verksamheterna ser på arbete med barn ochelever i behov av särskilt stöd med hänsyn till begrepp som integrering, inkludering ochsegregering samt ”en skola för alla”. LÄS MER

  5. 5. Möjligheter och hinder kring integrering - En fallstudie om individintegrering

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Rebecca Johansson; Bengt-Göran Knutsson; Eva Myllenberg; [2010]
    Nyckelord :En skola för alla; Inkludering; Integrering; Normalitet; Särskola;

    Sammanfattning : Syftet med vår fallstudie, är att ta reda på vilka faktorer som möjliggör eller hindrar integrering i grundskolan av en elev inskriven i särskolan. Studien belyser olika aktörers tankar kring integrering, inkludering och en skola för alla. Aktörerna är vår fallstudieelev, hans mamma och pedagoger i både särskolan och grundskolan. LÄS MER