Sökning: "samhällskunskap komparativ studie"

Visar resultat 6 - 10 av 16 uppsatser innehållade orden samhällskunskap komparativ studie.

  1. 6. Lika tillgång till politisk kunskap? : En komparativ studie av innehållet i läroböcker för samhällskunskap riktade mot yrkesförberedande och högskoleförberedande gymnasieprogram.

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Sofie Jansson; [2018]
    Nyckelord :Likvärdighet; gymnasieskola; gymnasieprogram; samhällskunskap; läroböcker;

    Sammanfattning : Denna studie berör lika tillgång till politisk kunskap och är en komparativ studie av innehållet i samhällskunskapsläroböcker riktade mot yrkesförberedande och högskoleförberedande gymnasieprogram. Problemet som står i fokus är en eventuellt ojämlik social fördelning av kunskap och makt som riskeras att utvecklas mellan olika samhällsgrupper, vilket i förlängningen kan påverka individers politiska kunskap och deltagande. LÄS MER

  2. 7. Geografi i gymnasiet - En internationell jämförelse

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Kari Segerberg-Odent; [2017]
    Nyckelord :geografi; skolämne; gymnasiet; läroplan; tvärvetenskaplig;

    Sammanfattning : Geografi är ett aktualitetsämne, ett ämne som ständigt utvecklas i takt med förändringarna i den värld vi lever i. Det är därför naturligt att skolämnet undergår förändringar vid varje revidering av gymnasieskolans läroplan, precis som många andra aktualitetsämnen, till exempel samhällskunskap. LÄS MER

  3. 8. Modiga kvinnor och fagra män : En studie om hur genus framställs i SO-läroböcker för lågstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Lisa Göransson; Martina Pettersson; [2016]
    Nyckelord :genus; samhällsorienterade ämnen; hierarki; isärhållning; visuell textanalys;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka hur läroböcker för lågstadiet, inom samhällsorienterade ämnen (SO) från förlaget Natur & Kultur, framställer genus samt om en utveckling har skett över tid från år 2000 fram till idag. Bakgrunden till denna studie är den ökade diskussionen om genus i samhället tillsammans med vårt intresse för ämnet. LÄS MER

  4. 9. Vad är en demokratisk skola? : En kvalitativ studie av läroplanerna Lgr 69, Lgr 80 och Lgr 11 med tillhörande samhällskunskapsläromedel för årskurs 1-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Leyla Roza Celiker; Ida Lundstedt; [2016]
    Nyckelord :Didaktik; läroplansteori; läroböcker; kvalitativ studie; samhällskunskap; årskurs 1-3;

    Sammanfattning : Demokrati, normer och värderingar samt fostran är begrepp som genomsyrar läroplanerna för Lgr 69, Lgr 80 och Lgr 11. Dessa begrepp används i läroplanerna för att beskriva skolans demokratiuppdrag samt fostranuppdrag, där skolan, genom att lära eleverna om samhällets normer och värderingar, förbereder samt fostrar eleverna för sin roll som demokratiska medborgare (se avsnitt Analys och resultat). LÄS MER

  5. 10. Den diskriminerande läroboken? – en innehållsanalys av två läroböcker i samhällskunskap

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Karin Eriksson; Helene Eriksson; Terese Engman; [2014]
    Nyckelord :Lgr11; diskriminering; diskrimineringslag; diskrim;

    Sammanfattning : SammanfattningDen aktuella samhällsutvecklingen oroar många. Fördomar och främlingsfientlighet ökar, något som påverkaralla medborgare, samhällsskikt och skolan i högsta grad. Arbetet med kunskapsutveckling och värdegrund är tvåav skolans viktigaste uppdrag. LÄS MER