Sökning: "samhällskunskap komparativ studie"
Visar resultat 11 - 15 av 16 uppsatser innehållade orden samhällskunskap komparativ studie.
11. Terrorism : en komparativ studie av hur terrorismbegreppet används i svenska läromedel
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Sektionen för lärande och miljöSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur terrorismbegreppet presenteras och används i svenska läromedel i samhällskunskap för gymnasieskolan, både före och efter terrorattackerna den 11 september 2001. Eftersom definitionen av termen terrorism i högsta grad är en politisk fråga kan man således även anta att användningen av begreppet har förändrats under de senaste decennierna. LÄS MER
12. Vad är demokrati? : En textanalytisk studie av läroböcker i samhällskunskap A
M1-uppsats, Örebro universitet/Akademin för humaniora, utbildning och samhällsvetenskapSammanfattning : .... LÄS MER
13. Läroboken i praktiken - en textanalytisk undersökning om hur två läroböcker i samhällskunskap behandlar studieområdet EU
Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka och beskriva hur två olika läroböcker i samhällskunskap på gymnasiet, Bok-och-Webb och Reflex, presenterar studieområdet EU inom ramen för kursen Samhällskunskap A. Dessutom är syftet att klargöra hur kursmålen behandlas i de olika böckerna. LÄS MER
14. Kunskap om demokrati : en textanalys av läroböcker i samhällskunskap
Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Pedagogiska institutionenSammanfattning : Skolan har ett demokratiuppdrag såväl som ett kunskapsuppdrag som ligger till grund för denna studies inriktning. Det politiska deltagandet har minskat bland ungdomar under 1990-talet och i en undersökning från Skolverket visade det sig att elever från praktiska och teoretiska program hade stora skillnader i kunskaper om demokrati. LÄS MER
15. Undervisning i samhällskunskap : En studie om hur lärare i samhällskunskap på gymnasiet undervisar
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för ekonomisk och industriell utvecklingSammanfattning : Denna uppsats behandlar hur olika lärare på gymnasiet undervisar i ämnet samhällskunskap. I undersökningen har en komparativ intervjustudie genomförts med lärare på kommunala gymnasieskolor, gymnasiefriskolor och kommunala gymnasiefriskolor. LÄS MER