Sökning: "schools for mentally retarded."

Hittade 2 uppsatser innehållade orden schools for mentally retarded..

  1. 1. Bedömning? Kan vi inte bara ha roligt? : En kvalitativ studie om lärare i idrott och hälsas bedömningsarbete i grundsärskolan

    Magister-uppsats, Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Lars Södergård; Björn Bergström Jonsson; [2011]
    Nyckelord :Assessment; formative assessment; schools for mentally retarded.; Bedömning; Bedömning för lärande; formativ bedömning; summativ bedömning; idrott och hälsa i grundsärskolan; grundsärskolan; särskolan; betyg; Lgr 11; Lpo 94; dokumentation; pedagogisk dokumentation.;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syfte och frågeställningar Syftet med denna uppsats har varit att undersöka hur lärare i idrott och hälsa i grundsärskolan, år 7-10, arbetar med kunskapsbedömning och dokumentation av kunskap. Vidare syftade studien till att undersöka vilken eventuell inverkan Lgr 11 kommer ha på detta arbete. LÄS MER

  2. 2. Att bli vuxen - synsätt på processen att bli vuxen för personer med utvecklingsstörning

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Socialhögskolan

    Författare :Sofia Kratz; Julia Persson; [2009]
    Nyckelord :transition; Mental retardation; normalization; counsellor; habilitering.; kurator; normalisering; habilitation; utvecklingsstörning vuxenblivande; Social Sciences;

    Sammanfattning : This study is based on nine interviews with counsellors in habilitation and education as well as teachers in special schools, with the goal of studying the extent to which the theoretical models of normalization - as formulated by Bengt Nirje (2003) and Wolf Wolfensberger (1972) - apply to their daily work of supporting and preparing mentally retarded youngsters for transition to adult life. The conclusion is that the approaches of the staff are more in line with the principle formulated by Nirje, even though Wolfensberger's principle is clearly dis-cernible as well. LÄS MER