Avancerad sökning

Hittade 4 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Förskolan i den rasifierade staden

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Lars Schöpf; [2017-12-07]
    Nyckelord :Förskola; mångfald; ”vithet”; ras ; Klass; högresursområde;

    Sammanfattning : I förskolan läroplan Lpfö 98 (2016) beskrivs riktlinjerna för arbetet med mångfald; I förskolans uppdrag ingår att såväl utveckla barns förmågor och barns eget kulturskapande som att överföra ett kulturarv – värden, traditioner och historia, språk och kunskaper – från en generation till nästa. Det svenska samhällets internationalisering ställer höga krav på människors förmåga att leva med och förstå de värden som ligger i en kulturell mångfald. LÄS MER

  2. 2. Den mångetniska förskolan : En kvalitativ studie om föräldrars och pedagogers upplevelser av föräldrasamverkan i segregerade och mångetniska förskolor

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Kunwal Chaudry; [2017]
    Nyckelord :parental cooperation; cooperation; multiethnic; pre-school; educators; föräldrasamverkan; invandrare; samverkan; mångetnicitet; förskola; invandrartätt; pedagoger;

    Sammanfattning : The aim of this study is to investigate the experiences of parental cooperation between the pre-school teachers and parents in preschools located in multi-ethnic areas. To get a fair picture of the parental cooperation between the pre-school teachers and parents, both the views of the pre-school teachers and the parents have been explored. LÄS MER

  3. 3. Svenska som första- och andraspråk i en mångkulturell förskola

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Elina Boring; Sandra Westin; [2015]
    Nyckelord :Språkutveckling; barn i behov av stöd; samspel; svenska som första- och andraspråk;

    Sammanfattning : Studiens syfte bygger på barns språkutveckling med svenska som första- och andraspråk ur ett samspelsperspektiv. Studien har genomförts på tre olika förskolor med tre olika yrkesgrupper av verksamma pedagoger i förskolan. LÄS MER

  4. 4. Barn med utvecklingsförsening i förskolan : – en kvantitativ undersökning kring förskollärares arbete

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Emma Thorén; Johanna Gancarz; [2007]
    Nyckelord :förskola; barn med utvecklingsförsening;

    Sammanfattning : Synen på barn med utvecklingsförsening har förändrats genom tiderna, från att ha ansetts av samhället vara obildbara till att få rätt till att leva ett vanligt liv. Barn med utvecklingsförsening har tidigare varit segregerade till särförskolor, idag har de rätt till plats inom den kommunala förskolan. LÄS MER