Sökning: "selektiva distributionsavtal"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden selektiva distributionsavtal.

  1. 1. Lyx är att inte dela på allt : Begränsningar för auktoriserade återförsäljare i selektiva distributionssystem att använda digitala plattformar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Lovisa Lewin; [2018]
    Nyckelord :selektiv distribution; tredjepartsplattformar; digital marknad; konkurrensrätt;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att analysera i vilken utsträckning leverantörer kan uppställa begränsningar för auktoriserade återförsäljare i ett selektivt distributionssystem att använda tredjepartsplattformar. Det gör att konkurrensbegränsningar behandlas i en mer eller mindre fallande ordning av svårighetsgrad för auktoriserade återförsäljare att i vidareförsäljning av leverantörens produkter använda digitala tjänster. LÄS MER

  2. 2. Konkurrensbegränsning genom selektiva distributionsavtal inom den schweiziska klockindustrin

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för handelsrätt

    Författare :Karolina Larsson; [2007]
    Nyckelord :EU; konkurrens; Competition; artikel 81; Selektiv distribution; gruppundantagsförordning; selective distribution agreement; block exemption; article 81; Juridical science; Rättsvetenskap; juridik; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Sammanfattning Selektiva distributionsavtal används inom många branscher som ett sätt att reglera handeln med produkter och som ett verktyg för att selektera återförsäljarna. Det senaste året har dessa avtal kommit att nyttjas även inom klockbranschen. LÄS MER

  3. 3. Varumärkets konkurrensmässiga effekter - En studie om ensamrätt och frihållning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Rebecca Nylander; [2006]
    Nyckelord :Konkurrensrätt; Immaterialrätt; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Medan de konkurrensrättsliga reglerna strävar efter frihållning på marknaden skapar den varumärkesrättsliga regleringen ensamrätter. De två rättssystemen kan därför sägas vara varandras motpoler. VML och KL har dock samma övergripande syfte: att skapa en sund och fungerande konkurrens. LÄS MER

  4. 4. En studie om selektiv distribution av luxuösa produkter - tre marknadsrättsliga perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Idakarin Bladh; [2005]
    Nyckelord :Konkurrensrätt; EG-rätt; Immaterialrätt; Marknadsrätt; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Uppsatsen behandlar selektiv distribution av luxuösa produkter samt hur marknadsrättsliga regler påverkar möjligheten att upprätthålla sådana system. Lyxprodukter definieras i rättspraxis som högkvalitativa produkter med ett relativt högt pris som marknadsförs under prestigefyllda varumärken. LÄS MER

  5. 5. Selektiv distribution - Nya förutsättningar(?)

    D-uppsats, Göteborgs universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Erik Ullberg; [2003]
    Nyckelord :Selektiv distribution Vertikala gruppundantaget Kvalitativa urvalskriterier Kvantitativa urvalskriterier Särskilt allvarliga begränsningar konkurrenslagen;

    Sammanfattning : Ett sätt att distribuera sina varor är att genom att tillämpa ett antal urvalskriterier, välja ut ett antal auktoriserade återförsäljare. Man använder då ett s.k. selektivt distributionssystem. LÄS MER