Sökning: "digital marknad"

Visar resultat 1 - 5 av 141 uppsatser innehållade orden digital marknad.

  1. 1. Contextual Implications on Sustainable Entrepreneurship : a qualitative study on Food Waste Platforms contribution to reducing food waste in Sweden

    Master-uppsats, SLU/Dept. of Economics

    Författare :Gabriella Peyron; [2024]
    Nyckelord :Sustainable Entrepreneurship; contextualized entrepreneurship; interactions; cocreation; agency; values; shared economy; sustainable business model;

    Sammanfattning : The global issue of food waste persists, with local digital solutions emerging to address aspects of this problem. Inspired by new economic models like the shared economy, Food waste platforms embody sustainable entrepreneurship. LÄS MER

  2. 2. När är data en nödvändig nyttighet? - En analys av skyldigheten att dela data i det digitala ekosystemet

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för handelsrätt

    Författare :Rezan Waissi; [2024]
    Nyckelord :Data; datadrivna affärsmodeller; konkurrens; innovation; dataanalys; digitala marknader; uppkopplade produkter; nödvändiga nyttigheter; infrastruktur.; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Den tekniska utvecklingen har påverkat hur vi interagerar och bidragit till betydande framsteg. Samtidigt har den medfört utmaningar i form av bristande differentiering på den inre marknaden till följd av varierande datainnehav bland aktörer. LÄS MER

  3. 3. Longtail-fenomenet i svenskdagligvaruhandel : En kvantitativ studie av försäljningskoncentrationen i den svenska dagligvaruhandelns e-handel jämfört med fysisk handel.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring och turismvetenskap (MTS)

    Författare :Martin Amrén; Albin Nilsson; [2023]
    Nyckelord :Long tail; Pareto; superstars; grocery; e-commerce; omni-channel; multi-channel; sales concentration; Longtail; pareto; superstars; dagligvaror; e-handel; omni-channel; multi-channel; försäljningskoncentration;

    Sammanfattning : Bakgrund: Med digital utveckling ökar användandet av digitala kanaler för att köpa produkter. Utvecklingen sätter ökad press på handeln att utveckla sitt digitala erbjudande. Problemformulering: Förutsättningarna att driva handel skiljer sig åt online jämfört med offline, sett både ur perspektiv från återförsäljare och köpare. LÄS MER

  4. 4. En artificiellt intelligent inre marknad: En analys av den föreslagna AI-förordningen och dess betydelse för säkerställandet av en väl fungerande inre marknad för AI

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Fredrik Sedvall; [2023]
    Nyckelord :EU-rätt; IT-rätt; AI-förordning; Inre marknad; Näringsfrihet; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Under de senaste åren har det skett betydande framsteg inom teknikområdet artificiell intelligens (AI). AI är ett komplext tekniskt område som involverar utveckling av mjuk- och programvara med förmåga att efterlikna de kognitiva egenskaper som normalt associeras med människor. LÄS MER

  5. 5. Defend or attack: when do companies’ strategies employ aggressive or defensive tactics when faced with digital transformation in banking : A two nation comparison between the Swedish and the South African bank environment

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Anmol Mehta; Brandon Liu; [2023]
    Nyckelord :Digital transformation; Banking; Innovation; strategic path; digital strategy; culture; Digital omvandling; bankverksamhet; innovation; strategisk väg; digital strategi; kultur;

    Sammanfattning : In today's fast-paced and technology-driven society, the banking industry is undergoing a big change in digital transformation. Therefore, the purpose of this thesis is to investigate the reason behind the differences in digital banking product development between South Africa and Sweden, and what reasons there are behind the differences in the two environments. LÄS MER