Sökning: "semiotisk bildanalys jmk"

Visar resultat 11 - 13 av 13 uppsatser innehållade orden semiotisk bildanalys jmk.

  1. 11. Borta bra men hemma bäst : En kvalitativ studie av hur det globala påverkar det kulturella i Elle Decorations hemma hos-reportage

    Kandidat-uppsats, Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMK)

    Författare :Matilda Andersson; Sofie Hallén; [2010]
    Nyckelord :Globalisering; intimisering; privat och offentligt; diskursanalys; semiotisk bildanalys; hemma hos-reportage; heminredningsmagasin;

    Sammanfattning : Syfte/problemställningar: Att med en kvalitativ undersökning studera om det tydligt via text och bild går att urskilja några globala och kulturella influenser i utvalda reportage från magasinet Elle Decoration, från fem olika länder. Vi studerar även skiljelinjerna mellan vad som är privat och vad som är offentligt genom framställningen av hemmet och dess inredning. LÄS MER

  2. 12. Burberry - En studie om byggandet och profileringen av ett varumärke utifrån visuell metodologi.

    Kandidat-uppsats, Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMK)

    Författare :Charlotte Vennström; [2010]
    Nyckelord :Burberry; varumärke; reklam; semiotik; kärnvärde;

    Sammanfattning : ”Burberry - En studie om byggandet och profileringen av ett varumärke utifrån visuell metodologi” är skriven av Charlotte Wennström, student på institutionen för journalistik, medie- och kommunikationsvetenskap på Stockholms universitet. I denna uppsats analyseras den visuella framställningen av ett varumärke i reklamannonser sända av Burberry under hösten 2009 respektive våren 2010. LÄS MER

  3. 13. En bildstudie i hur Stureplan.se används som reklamkanal

    Kandidat-uppsats, Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMK)

    Författare :Tomas Schubert; [2010]
    Nyckelord :Stureplan; varumärke; konnotation; myter; symboler; image;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen var att se hur Stureplangruppen genom att använda gamla och skapa nya myter behöll en högklassig image samtidigt som gruppen expanderade verksamheten utanför de mest exklusiva adresserna runt Stureplan. Frågeställningarna jag ville besvara var således hur Stureplansgruppens varumärke såg ut, vilka metoder Stureplansgruppen använde för att stärka sitt varumärke med hjälp av bilder på Stureplan. LÄS MER