Sökning: "semiotisk bildanalys jmk"

Visar resultat 6 - 10 av 13 uppsatser innehållade orden semiotisk bildanalys jmk.

  1. 6. "Ett varuhus för alla" : En studie om Åhléns kampanj Nordiska toner ur ett mångfaldsperspektiv

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/JMK

    Författare :Emelie Södergren; [2015]
    Nyckelord :Kampanj; Mångfald; Planerad kommunikation; Reklam; Inkludering;

    Sammanfattning : Med bakgrund i den samhällsrelaterade frågan kring vem som får synas i svensk reklam syftar denna studie till att ta en närmare titt på det svenska företaget Åhléns kommunikation. Studien syftar specifikt till att undersöka om och hur Åhléns kampanj Nordiska toner representerar värden av mångfald i avseende att bidra med insikten av vikten av ett mångfaldsperspektiv i strategiska marknadsaktiviteter. LÄS MER

  2. 7. Estetiken & politiken : En semiotisk studie av Carl Johan De Geers affischer från 1960-talet

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/JMK

    Författare :Mathias Lindahl; [2015]
    Nyckelord :Carl Johan De Geer; affischer; politik; alternativpolitik; alternativrörelsen; Barthes; semiotik; bildanalys;

    Sammanfattning : Den svenska alternativrörelsen frodades under 1960- och 1970-talet och introducerade för det svenska folket en rad alternativa tankar om hur ett samhälle kan se ut. Rörelsen ifrågasatte tidigare givna auktoriteter och lyck­ades på det viset väcka den politiska debatten om bland annat miljö, jämställdhet och utrikespolitik. LÄS MER

  3. 8. Kommunikationsstrategier för personlig marknadsföring på Instagram : En studie av Instagramfenomenet @yoga_girl

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/JMK

    Författare :Vendela Mindelöf; [2015]
    Nyckelord :Sociala medier; Instagram; Marknadskommunikation; Onlinekommunikation; Kommunikationsstrategier; Personlig marknadsföring; Yoga_girl; Äkthet; Identitet; Meningsskapande;

    Sammanfattning : Denna uppsats är baserad på mitt intresse för Sociala medier och dess multipla funktion i dagens samhälle. Kommunikation, information och reklam sprids snabbt i de digitala kanalerna och används idag inte bara för privat bruk utan utgör även en ansenlig grund för marknadskommunikation. LÄS MER

  4. 9. Vem är ELLE-kvinnan : En semiotisk analys av ELLE's modereportage ur ett genusperspektiv

    Kandidat-uppsats, Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMK)

    Författare :Ida Grundström Nyberg; [2011]
    Nyckelord :ELLE; Genus; semiotik; barthes; bildanalys; stereotypa könsroller; kvinnokroppen;

    Sammanfattning : Idag är modet mer kommersialiserat är någonsin och bilder som porträtterar kvinnor i olika sammanhang som kan knytas till mode cirkulerar snabbare än någonsin. Vad är det egentligen för bild av kvinnan som framställs på dessa bilder? Syftet med följande uppsats är att med hjälp av Barthes modell för semiotisk bildanalys ta reda på om svenska ELLE använder sig av några återkommande bild/-er av kvinnan i sina modereportage. LÄS MER

  5. 10. Den postfeministiska (mar)drömmen : Framställning av genus i Tom Fords reklamkampanj 2008 utifrån postfeministiska teorier och teorier kring manlighet

    Kandidat-uppsats, Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMK)

    Författare :Nina Toiviainen; [2010]
    Nyckelord :reklam; genus; bildanalys; semiotik; modefotografi; Tom Ford;

    Sammanfattning : Syftet för denna uppsats har varit att undersöka hur den växande feministiska kritiken mot objektifierande och stereotypiska framställningar av kvinnor under 1970- och 1980-talet har påverkat framställningen av genus i modereklam i nutid. Jag har även undersökt vilken funktion de nya kvinnouttrycken har i reklam, vars målgrupp är män. LÄS MER