Avancerad sökning

Hittade 5 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Pedagoger om fritidshemmet förr och nu : En intervjustudie kring fritidshemmets utveckling och identitet kring övertidsperioden från 90-talet och framåt ur pedagogernas perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Johan Elbe; Christian Vesterberg; [2023]
    Nyckelord :Fritidshem; Hjälplärare; Lokaler; Lärare; Pedagoger; Resurs;

    Sammanfattning : I detta examensarbete kommer vi att gå igenom både fritidshemmets förändring och yrkesrollens utveckling. Denna studie kommer att beröra delar från fritidshemmets födelse kring 1960-talet fram till modern tid, där vi talar om integration, försök till samverkan mellan skola och fritidshem samt hur dessa förändringar genom åren har påverkat fritidslärarens yrkesroll, både till det positiva och det negativa. LÄS MER

  2. 2. Dramapedagogikens roll i svenska klassrum : En intervjustudie om lärares och fritidspedagogers inställning till dramapedagogik på lågstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Monika Lengyel; Ellinor Fast; [2022]
    Nyckelord :Drama pedagogy; drama; aesthetic learning processes; teaching; pleasurable learning; dramapedagogik; drama; estetiska lärprocesser; lustfyllt lärande; undervisning;

    Sammanfattning : Estetiska uttrycksformer, däribland drama, ska enligt läroplanen ha en plats i skolans verksamhet. Samtidigt läggs mer fokus på de mätbara kunskaperna vilket resulterar i att de estetiska ämnena bortprioriteras. LÄS MER

  3. 3. Mellan livsfrågor och kristendom : En enkätstudie om lågstadielärares prioriteringar i religionsundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Veronica Franzke; Emma Åström; [2018]
    Nyckelord :Didaktik; lågstadiet; läroplan; religionskunskap; mångreligiositet;

    Sammanfattning : Den här studiens syfte är att undersöka vad lågstadielärare anser att religionsundervisningens syfte är samt vad de prioriterar i religionsundervisningen utifrån och utöver det centrala innehållet i religionskunskap. Lärarnas prioriteringar kopplades i studien även till mångreligiositet. LÄS MER

  4. 4. Hur handskas man med bråkstakar i skolans värld?

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Cornelia Nordsund; Jessica Persson; [2006]
    Nyckelord :konflikt; konflikthantering; konfliktlösning; läroplan;

    Sammanfattning : Syftet med vår c-uppsats är att bli säkrare i rollen som pedagoger. Först och främst vill vi ta reda på hur man som pedagog kan arbeta förebyggande med konflikter i skolan. På så sätt hoppas vi att konflikterna kommer att minska i klassen. Vi vill också förstå vad konflikterna bottnar i, varför och hur de uppstår. LÄS MER

  5. 5. Stöd och delaktighet på gymnasiet specialpedagogers beskrivning av sin verksamhet

    Kandidat-uppsats, Institutionen för beteendevetenskap

    Författare :Viveca Blom; [2006]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie är att undersöka och analysera hur specialpedagoger på sex olika gymnasieskolor i en kommun beskriver sin verksamhet. Arbetet ger i litteraturdelen en översikt över gymnasieskolans utveckling och tidigare forskning kring normalitet och avvikelse, olika perspektiv på specialpedagogik och lärande, stödundervisning i gymnasieskolan. LÄS MER