Sökning: "skolresultat svenska skolan"

Visar resultat 21 - 25 av 36 uppsatser innehållade orden skolresultat svenska skolan.

  1. 21. Vägen in i den svenska skolan : Tio gymnasieelevers upplevelser och erfarenheter

    Magister-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Johanna Lindström Wiik; Annelie Lindhe; [2016]
    Nyckelord :Banks fem dimensioner; Bronfenbrenner; Elever med svenska som andraspråk; möjligheter och hinder; sociokulturellt perspektiv; specialpedagogik; SVA; utvecklingsekologisk modell.;

    Sammanfattning : Den svenska skolan har under de senaste åren tagit emot många elever med svenska som sitt andraspråk och vi möter dem dagligen i våra arbeten som speciallärare på gymnasiet. Vi ville med vår studie ta vara på elevernas egna berättelser ang. LÄS MER

  2. 22. Elevhälsa ur ett lärarperspektiv

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ylva Kroona; [2016]
    Nyckelord :Elevhälsa; Skolresultat;

    Sammanfattning : Varje dag går över en miljon barn (scb.se) till skolan i Sverige. Där tillbringar de upptill åtta timmar per dag, fem dagar i veckan under nio år. De allra flesta läser sedangymnasiet tre år till. LÄS MER

  3. 23. Student performance drivers : An analysis of the declining performance of Swedish middle school students

    Kandidat-uppsats, KTH/Optimeringslära och systemteori

    Författare :Markus Bellman; Gustaf Blidholm; [2016]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : The PISA reports presented between 2000 and 2013 display a sustained decline in the mathematics proficiency of Swedish middle school students. The latest OECD reports suggest that the downward trend is still present, whereby the aim of this thesis is to investigate its underlying causes. LÄS MER

  4. 24. Upplevelsen av formativt lärande och relationellt perspektiv : en empirisk undersökning av fem elever i grundsärskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Gustav Ejersbo Kilander; [2015]
    Nyckelord :Formativt lärande; grundsärskola; relationellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur fem elever i grundsärskolan upplever formativt lärande och relationellt perspektiv. I studien görs ett försök att upprätthålla en fenomenologisk ansatts. Merleau-Ponty är en erkänd forskare inom teorin som menar att livsvärlden bygger på att vi människor påverkas av varandra. LÄS MER

  5. 25. Modersmålsundervisning i amhariska språket i den svenska skolan : En studie om modersmålsundervisningssituation

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Tigist Yemane; [2015]
    Nyckelord :Modersmålsundervisning; modersmålslärare; modersmål; amhariska; språk; identitet.;

    Sammanfattning : Sammanfattning   Studiens syfte har varit att belysa och öka kunskapen om  hur modersmålslärare i amhariska språket ser på möjligheter och begränsningar kring modersmålsundervisning i den svenska skolan. Metoden som används är kvalitativ i form av intervjuer och jag har intervjuat fyra modersmålslärare i amhariska språket. LÄS MER