Sökning: "skolresultat svenska skolan"
Visar resultat 21 - 25 av 36 uppsatser innehållade orden skolresultat svenska skolan.
21. Vägen in i den svenska skolan : Tio gymnasieelevers upplevelser och erfarenheter
Magister-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Den svenska skolan har under de senaste åren tagit emot många elever med svenska som sitt andraspråk och vi möter dem dagligen i våra arbeten som speciallärare på gymnasiet. Vi ville med vår studie ta vara på elevernas egna berättelser ang. LÄS MER
22. Elevhälsa ur ett lärarperspektiv
Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Varje dag går över en miljon barn (scb.se) till skolan i Sverige. Där tillbringar de upptill åtta timmar per dag, fem dagar i veckan under nio år. De allra flesta läser sedangymnasiet tre år till. LÄS MER
23. Student performance drivers : An analysis of the declining performance of Swedish middle school students
Kandidat-uppsats, KTH/Optimeringslära och systemteoriSammanfattning : The PISA reports presented between 2000 and 2013 display a sustained decline in the mathematics proficiency of Swedish middle school students. The latest OECD reports suggest that the downward trend is still present, whereby the aim of this thesis is to investigate its underlying causes. LÄS MER
24. Upplevelsen av formativt lärande och relationellt perspektiv : en empirisk undersökning av fem elever i grundsärskolan
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljöSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur fem elever i grundsärskolan upplever formativt lärande och relationellt perspektiv. I studien görs ett försök att upprätthålla en fenomenologisk ansatts. Merleau-Ponty är en erkänd forskare inom teorin som menar att livsvärlden bygger på att vi människor påverkas av varandra. LÄS MER
25. Modersmålsundervisning i amhariska språket i den svenska skolan : En studie om modersmålsundervisningssituation
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Sammanfattning Studiens syfte har varit att belysa och öka kunskapen om hur modersmålslärare i amhariska språket ser på möjligheter och begränsningar kring modersmålsundervisning i den svenska skolan. Metoden som används är kvalitativ i form av intervjuer och jag har intervjuat fyra modersmålslärare i amhariska språket. LÄS MER