Sökning: "skolresultat svenska skolan"
Visar resultat 16 - 20 av 36 uppsatser innehållade orden skolresultat svenska skolan.
16. Diskurser om grundskolans skolresultat i statliga rapporter. : En kvalitativ undersökning om påverkansfaktorer på skolresultat.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Undersökningen sammanställer myndighetsrapporter med utgångpunkt i aktuell forskning vilka behandlar faktorer som påverkar skolresultat i den svenska skolan. Syftet med undersökningen är således att analysera vilka diskurser som är synliga i statliga rapporter om skolresultat i den svenska grundskolan. LÄS MER
17. Kartläggningar av nyanlända elever : ett lärarperspektiv.
Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : InledningSkollagen beslutar om hur nyanlända elever i anslutning till ankomsten, ska kartläggas utifrån ett nationellt obligatoriskt kartläggningsmaterial. Detta synliggör elevers tidigare erfarenheter och skolbakgrund. LÄS MER
18. Likvärdighet i grundskolan : En kvantitativ studie om Uppsala grundskolors sammansättning och slutbetyg
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionenSammanfattning : Den svenska grundskolan ska erbjuda en likvärdig utbildning till alla elever. Under 2000-talet har stora skillnader vuxit fram mellan grundskolorna i Sverige. Enligt forskningen har grundskolornas elevsammansättningar har blivit allt mer homogena efter elevernas bakgrunder. LÄS MER
19. Bråk i matematikläromedel : En jämförande studie mellan svenska och finska läromedel gällande arbetsområdet bråk
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Syftet med denna studie är att belysa bråkräkningens roll i den svenska respektive finska skolan genom att undersöka matematiska läromedel för elever. Bråkräkningen är en matematisk baskunskap som ligger till grund för andra områden inom matematiken som algebra, procenträkning samt att de aktuella räknereglerna för decimaltal motsvarar reglerna för bråk (Ma, 1999, s. LÄS MER
20. Akademiska possible selves hos socioekonomiskt utsatta pojkar på gymnasiet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Psykologiska institutionenSammanfattning : Possible selves är en dynamisk del av självkonceptet. Internationella studier har pekat på att akademiska possible selves kan vara en viktig förklaring till skillnader i skolresultat mellan olika socioekonomiska grupper. Dessa skillnader är högst aktuella i en svensk kontext. Samtidigt har sådana studier inte genomförts i Sverige. LÄS MER