Sökning: "skolsocialt arbete"
Visar resultat 16 - 20 av 21 uppsatser innehållade orden skolsocialt arbete.
16. Du och Jag, Alfred - Elevassistenten som Specialpedagogisk Insats och Fenomen
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : AbstraktJakobsson, Johan (2014). ”Du och jag, Alfred” – Elevassistenten som specialpedagogisk insats och fenomen (Student Assistant – as a Pedagogical Action and Educational Idea). Skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö högskola. LÄS MER
17. ”En framgångsrik skola är den skola som når de sociala målen och kunskapsmålen” : – En kvalitativ studie om skolpersonals upplevelser av socialt arbete i skolan
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbeteSammanfattning : Sveriges skolor står inför många utmaningar med sjunkande kunskapsresultat och med en ökad andel elever som mår dåligt. Förutom sin kunskapsförmedlande uppgift har skolan även en fostrande roll. Denna studie belyser betydelsen och benämningen av socialt arbete i skolan. LÄS MER
18. Allt är inte alltid vad det ser ut att vara : om vikten att se helheten i ett skolsocialt arbete
M1-uppsats, Akademin för hälsa och arbetslivSammanfattning : Syftet med denna uppsats har varit att öka vår förståelse kring vad barn och ungdomarbehöver för att klara skolan och lämna såväl grundskolan som gymnasiet med godkändabetyg. Detta främst utifrån vad ungdomar själva anser vara viktiga påverkansfaktorer. LÄS MER
19. Skolkuratorers syn på ungas användande av sociala medier : Med en diskursteoretisk ansats
Kandidat-uppsats, Institutionen för socialt arbete (SA)Sammanfattning : Abstract Author: Josefin Gustavsson, Moa Osbäck Title: School social workers view on young people using social media – a study with a discourse theoretical approach [Skolkuratorers syn på ungas användande av sociala medier – en studie med en diskursteoretisk ansats] Supervisor: Anders Giertz Assessor: Jan Petersson The aim of this study is to investigate school social workers view on young people using social media. With this study we are intended to understand how discourses affect the interventions of school social workers. LÄS MER
20. "Jag är inte homofob, men rör mig inte och prata inte om det" - En kvalitativ intervjustudie om normkritiskt skolsocialt arbete
Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)Sammanfattning : This is a qualitative study based on interviews with teachers, social workers and school counselors – with aim to analyze how norm critical social work is in schools. Gender and sexuality norms are in focus which is analyzed in a intersectional and queer theoretical perspective. LÄS MER