Sökning: "skrivsvårigheter"
Visar resultat 26 - 30 av 1044 uppsatser innehållade ordet skrivsvårigheter.
26. Lika möjlighet till lärande i samhällskunskap : En intervjustudie om hur samhällskunskapslärare i årskurs 4–6 möjliggör lärande för elever i läs- och skrivsvårigheter
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Samhällskunskapsämnet ska bidra till att utveckla elevers kunskaper om demokratiska värden, mänskliga rättigheter samt utveckla förståelse för olika förhållanden och strukturer i samhället. Dessa kunskaper är avgörande för elevers möjlighet att leva och verka i samhället. LÄS MER
27. Handskrift - en nyckel till lärande? : En systematisk litteraturstudie om effekterna av handskriftsträning.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)Sammanfattning : Syftet med den här litteraturstudien var att göra en systematisk studie över tidigare forskning om handskrift och dess betydelse för inlärning. Handskriften uppmärksammas allt mindre till förmån för digitalt skrivande och explicit träning i handskrift har fått stå tillbaka i takt med skolans digitalisering. LÄS MER
28. Elever med läs- och skrivsvårigheter : En kunskapsöversikt
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Denna kunskapsöversikt handlar om elever med läs- och skrivsvårigheter. Syftet är att synliggöra vad forskningen visar om undervisningsmetoder som gynnar elever med läs och skrivsvårigheter i årskurs 1-3. Vi vill även utforska vad som sägs i forskningen om situationen för elever som har dessa svårigheter. LÄS MER
29. Specialpedagogiskt stöd för elever under grundskolans senare år : - utformning av lärmiljö och undervisning för elever i läs- och skrivsvårigheter
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : The purpose of this study has been to increase knowledge about how the learning environment and teaching is designed for students in the later years of primary school in need of special support who have reading and writing difficulties. The study is qualitative and was carried out with semi-structured interviews with special teachers/special need educators. LÄS MER
30. Hundassisterad pedagogik : Två yrkesgruppers upplevelser av skolhundar som stödåtgärd vid elevers läs- och skrivinlärning.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : .... LÄS MER