Sökning: "social interaktion skola"

Visar resultat 26 - 30 av 64 uppsatser innehållade orden social interaktion skola.

  1. 26. Med samtalet som grund En undersökning om hur man skapar sociala klassrumsmiljöer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Patricia Linse; Hanna Lundberg; [2016]
    Nyckelord :interaktion; klassrumsmiljö; lärandemiljö; samtal; social miljö; sociokulturell;

    Sammanfattning : I vårt examensarbete har vi intervjuat och observerat två lärare på två skolor, en på vardera skola, då syftet är att undersöka hur samtalet används i sociala samspel i två klassrum, såväl mellan lärare och elev som mellan elev och elev.Våra frågeställningar är Hur ser de två lärarna på det sociala samspelet i klassrummet och vilka tankar har de om samtalets roll och plats? och Vilka olika former av samtal framträder i den sociala klassrumsmiljön?För att kortfattat beskriva vårt problemområde kan vi säga av egna erfarenheter att en del klasser har brist på samtal och här existerar mycket enskilt arbete. LÄS MER

  2. 27. ”Jag hade tagit av mig kepsen om hon sagt till mig trevligt". Etnografisk studie av lärares samspel med elever som anses ha problemskapande beteende

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Kristin Bergström; [2015-04-28]
    Nyckelord :Problemskapande beteende; samspelsstrategi; relation; motivation; en skola för alla;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens syfte är att undersöka hur pedagoger beskriver samt samspelar med elever som anses ha ett problemskapande beteende i skolan. För att genomföra detta har jag använt mig av följande frågeställningar; • Hur samspelar pedagogerna med elever som anses ha ett problemskapande beteende i skolan? • Har pedagogerna samspelsstrategier som verkar mer positiva respektive negativa för dessa elever? I sådana fall på vilket sätt? • Hur beskriver pedagoger elever som de anser ha problemskapande beteende i skolan? Teori: Studien utgår ifrån ett sociokulturellt perspektiv, vilket är ett synsätt på lärande där alla människor anses lära sig hela tiden, i alla sociala sammanhang, livet ut. LÄS MER

  3. 28. Älvsjö Kulturskola

    Kandidat-uppsats, KTH/Arkitektur

    Författare :Mirja Henriksson; [2015]
    Nyckelord :Älvsjö; kulturskola;

    Sammanfattning : Konceptet för kulturskolan bygger på en idé om att skapa platser för social interaktion mellan verksamhetsutövarna inuti skolan och staden utanför.   Genom att placera skolbyggnaden längst med Älvsjö broväg som är den gång- och cykelväg som löper från Älvsjö station, förbi Stockholmsmässan och vidare mot ett större villaområde, hoppas jag kunna väcka allmänhetens intresse för skolans verksamheter och samtidigt låta Kulturskolan och staden kommunicera. LÄS MER

  4. 29. Salut för individen! En studie om inkludering ur ett salutogent perspektiv

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Kerstin Niss Hallgren; [2014-06-25]
    Nyckelord :Inkludering; Integrering; Barn i behov av särskilt stöd;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att visa på goda exempel av inkludering från en specifik skola och hur barn som inte uppfyller normen ges en inkluderad skolvistelse. Ordet inkludering har på senare tid fått ersätta ordet integrering. Detta har varit en internationell process som har sitt ursprung i Salamancadeklarationen (Unesco, 1994). LÄS MER

  5. 30. Föräldrar med kognitiva svårigheter och deras interaktion med skolan : -en litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Sociologiska institutionen

    Författare :Sol Lindhöjd; [2014]
    Nyckelord :cognitive difficulties; stigma; parental skills; interaction; school; kognitiva svårigheter; stigma; föräldraförmåga; interaktion; skola;

    Sammanfattning : Människor med kognitiva svårigheter är en bred målgrupp med varierande problematik. Forskning om målgruppen finns och intresset för målgruppen har ökat. Föräldrar med kognitiva svårigheter finns däremot inte omnämnda i någon större uträckning i forskningen. LÄS MER