Sökning: "social medier demokrati"
Visar resultat 1 - 5 av 68 uppsatser innehållade orden social medier demokrati.
1. ”DEMOKRATI ÄR INGEN SÅN DÄR PLUTTGREJ” : En intervjustudie om samhällskunskapslärares förhållningssätt till sociala medier i undervisningen
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Statsvetenskapliga institutionenSammanfattning : The aim for this study is to shed light on social studies teachers approach to the school´s democratic mission and its conditions in today´s society with social media as a new political arena. The teachers approach towards social media in social studies teaching is investigated using semi-structured interviews and a thematic analysis. LÄS MER
2. A Case Study on social media : platforms for freedom or tyranny?
Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)Sammanfattning : Some assert that social media has contributed in one way or another to organizing the work of revolutionaries and those seeking freedom and democracy on its platforms and has provided them with a space to express their opinion against authoritarian regimes. However, the information policies of the companies behind social media can discourage activists and enable authoritarian regimes. LÄS MER
3. “Vi kommer inte överleva om vi inte hittar nya läsare” : En kvalitativ intervjustudie om journalisters syn på interaktionen med unga på sociala medier
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för medier och journalistik (MJ)Sammanfattning : Social media platforms have become a natural part of gathering information and news consumption by the audience. Using social media as a journalistic tool is therefore valuable to reach target audiences, and through this, create a relationship with future subscribers. LÄS MER
4. Ungdomspartiers Roll : - En studie om ungdomspartiers förmedlande av den egna rollen inom den svenska demokratin
Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Denna uppsats skrevs med syftet att undersöka hur ungdomspartier förmedlar den egna rollen som har sitt syfte att bidra till demokratin i Sverige. Detta gjordes genom att använda Robert. A Dahls teori kring den demokratiska processen som analysverktyg. LÄS MER
5. Den uppkopplade eleven : ett elevperspektiv på sociala medier, identitet och skola
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Uppsatsen är skriven med syftet att undersöka hur elever framställer sig själva genom socialamedier, men även hur sociala medier kan påverka högstadieelevers förmåga att behärskamedie- och informationskunnighet och demokratiska frågor. Dessutom kommer ett fokusriktas mot hur sociala medier kan användas i och runt ämnet samhällskunskap för att stärkaeleverna inom medie- och informationskunnighet. LÄS MER