Sökning: "sociala koden"
Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden sociala koden.
1. Mitigating Unintended Bias in Toxic Comment Detection using Entropy-based Attention Regularization
Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)Sammanfattning : The proliferation of hate speech is a growing challenge for social media platforms, as toxic online comments can have dangerous consequences also in real life. There is a need for tools that can automatically and reliably detect hateful comments, and deep learning models have proven effective in solving this issue. LÄS MER
2. Hållbarhetsredovisning som marknadsföringsverktyg – En undersökning av de marknadsföringsrättsliga konsekvenserna av företagens hållbarhetsredovisning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakultetenSammanfattning : Environmental and climate issues are becoming increasingly relevant in society. Both consumers and companies, as well as international organizations are placing greater focus on these issues. LÄS MER
3. Humor i socialt arbete, på vilket sätt? : -En kvalitativ undersökning om användandet av humor i arbetet med klienten
Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärdSammanfattning : Tanken om humor som ett professionellt verktyg slog oss då vi insåg att den anses som en utav socialarbetarens viktigaste egenskap, enligt den etiska koden för socialt arbete. Vi båda har alltid använt humor spontant i arbetet med människor. LÄS MER
4. Får jag vara med och leka? : En kvalitativ studie om inneslutning och uteslutning i barns lek
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med studien är att skapa en förståelse och kunskap om barns inneslutning och uteslutning i leken samt vilka strategier de använder för detta. Syftet är även att belysa barns egna uppfattningar om detta fenomen. Detta är en kvalitativ studie där vi använt oss av två metoder, deltagande observationer och intervjuer i fokusgrupper. LÄS MER
5. När vi knäckt koden - motiverande utveckling av läs- och skrivförmågan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur olika arbetssätt och verktyg motiverar eleverna att utveckla läs- och skrivkunskaper. De arbetssätt och verktyg som vi vill belysa i tidigare forskning är socialt samspel, IKT och läsförståelsestrategier. LÄS MER