Sökning: "sociala medier arbetssökande"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden sociala medier arbetssökande.

  1. 1. "Det är klart att det säger mycket om personer, de sociala medierna." : En kvalitativ studie om sociala mediers inverkan i rekryteringsprocessen

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Vendela Eriksson; Mikaela Lindberg; [2020]
    Nyckelord :Anställningsbarhet; sociala medier; rekrytering; bias;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning var att utforska på vilka sätt privata sociala medier kan inverka på arbetssökandes anställningsbarhet. Studien söker även kunskap kring dilemman som kan uppstå vid användning av sociala medier i rekryteringssammanhang. Syftet har konkretiserats till tre frågeställningar. LÄS MER

  2. 2. Var är alla platsannonser? : Upplevelsen att söka arbete via sociala medier

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Josephine Angbah; Khadra Jamal Aman; [2017]
    Nyckelord :self-promotion; social media; jobseeking process; psychological impact; job postings.;

    Sammanfattning : Sociala medier har utvecklats till den moderna tidens platsbank och har skapat en spridning av annonseringsplatser. I två studier undersöktes arbetssökandes upplevelse av denna utveckling. Studie 1 bestod av 30 kvalitativa enkäter som resulterade i följande teman: (1) relationer, (2) ovetande och (3) lättillgänglighet. LÄS MER

  3. 3. Var är alla platsannonser? : Upplevelsen att söka arbete via sociala medier

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Josephine Angbah; Khadra Jamal Aman; [2017]
    Nyckelord :self-promotion; social media; jobseeking process; psychological impact; job postings.;

    Sammanfattning : Sociala medier har utvecklats till den moderna tidens platsbank ochhar skapat en spridning av annonseringsplatser. I två studierundersöktes arbetssökandes upplevelse av denna utveckling. Studie 1bestod av 30 kvalitativa enkäter som resulterade i följande teman: (1)relationer, (2) ovetande och (3) lättillgänglighet. LÄS MER

  4. 4. ”Jag skulle inte anställa en sån” : En studie om rekryterares användande av internet och sociala medier i rekryteringsprocessen

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Gilda Bazargan; [2016]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Internet och sociala medier har blivit många rekryterares hjälpmedel för att kunna finna positiva och negativa beteenden och egenskaper hos arbetssökande, vilket ökar respektive minskar chanserna till en eventuell anställning. För en del rekryterare ingår detta i rekryteringsprocessen där de främst kontrollerar individen innan intervjun, samtidigt som andra rekryterare anser att det räcker med CV och referenser. LÄS MER

  5. 5. Sociala mediers påverkan vid bedömningen av kandidater i en rekryteringsprocess

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Johanna Nybom; Michelle Westerblad; [2016]
    Nyckelord :Rekrytering; sociala medier; det första intrycket; självpresentation; Social Sciences;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka på vilket sätt rekryterare använder sig av sociala medier för att hitta information om arbetssökande samt hur den information som går att hitta på sociala medier kan påverka uppfattningen av en individ. För att undersöka detta gjordes en enkätstudie där rekryterare fick svara på frågor angående deras användning av sociala medier. LÄS MER