Sökning: "speciallärare matematik"

Visar resultat 16 - 20 av 250 uppsatser innehållade orden speciallärare matematik.

  1. 16. Matematikutveckling i de tidiga skolåren : Specialpedagogers och speciallärares beskrivningar från identifiering till stödinsatser, med ett särskilt fokus på elever i läs- och skrivsvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Miriam Lindström; Sandra Eriksson; [2023]
    Nyckelord :Kartläggning; matematiksvårigheter; läs- och skrivsvårigheter; stödinsatser; specialpedagogik ;

    Sammanfattning : I såväl läroplaner som samhället i stort ställs höga krav på den kommunikativa förmågan och matematiska kunskaper. Svenska skolresultat visar att det finns ett behov att granska och säkerställa undervisning i matematik i relation till elevers språkliga kunskaper. LÄS MER

  2. 17. En studie om hur speciallärare beskriver sitt arbete med att främja matematikutveckling i årskurs 4-9

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Jessica Nyström; Åsa Mattiasson; [2023]
    Nyckelord :främjande insatser; hinder; identifiering; matematiksvårigheter; speciallärare;

    Sammanfattning : Denna studies syfte var att få mer kunskap om de erfarenheter som speciallärare undervisande i årskurs 4–9 har av att kartlägga, identifiera hinder och erbjuda stödjande insatser som främjar elevers matematikutveckling. Semistrukturerade intervjuer tillämpades och 12 speciallärare i matematik deltog. LÄS MER

  3. 18. Hur arbetar speciallärare/matematiklärare med att utveckla den matematiska problemlösningsförmågan hos elever med ADHD?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Therese Hall; Lena Alenskog; [2023]
    Nyckelord :gymnasiet; samtycke; sexualitet; sexualundervisning; relationer; svenskämnet;

    Sammanfattning : Den svenska grundskolan förväntas erbjuda alla elever en utbildning av hög kvalitet i en tillåtande lärmiljö där alla elever är inkluderande. Skolans uppdrag är att främja elevers lärande för att förbereda dem att leva och verka i ett modernt samhälle men den svenska skolans undervisning är inte likvärdig för elever som har en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning. LÄS MER

  4. 19. Elever med särskild matematikbegåvning : en kvalitativ intervjustudie om lärares och speciallärares uppfattningar om identifiering av eleverna och anpassningar i matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ann Lagergren; Helena Hägg; [2023]
    Nyckelord :anpassningar; identifiering; relationer; särskild matematikbegåvning;

    Sammanfattning : Hägg, Helena och Lagergren, Ann (2023). Elever med särskild matematikbegåvning - en kvalitativ intervjustudie om lärare och speciallärares uppfattningar om identifiering av eleverna och anpassningar i matematikundervisningen. LÄS MER

  5. 20. Matematikångest och matematisk självförmåga: En småskalig kvalitativ studie om gynnsamma faktorer i matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Karin Larsson; Anna Lärk; [2023]
    Nyckelord :Främjande faktorer; Matematisk självförmåga; Matematikundervisning; Matematikångest; Self-efficacy;

    Sammanfattning : Matematik är ett ämne som många elever uppfattar som svårt och som hos många väcker negativa känslor. Detta kan resultera i låg matematisk självförmåga (tilltro till sin matematiska förmåga) och matematikångest. LÄS MER